De voordelen van online marketing beheer
“Bespaar tijd, geld én personeel door online marketing uit te besteden.”
Online marketing is een bekend begrip bij ondernemers. Of je nu een webshop hebt met honderden of duizenden producten, de eigenaar bent van een fysieke winkel of zzp’er die zijn of haar diensten zowel online als offline aanbiedt. Als ondernemer kun je niet meer om het internet heen, want je hebt online uitingen nodig om je bedrijf bekend te maken bij het publiek. Enerzijds om bestaande klanten beter te faciliteren als ze belangrijke vragen hebben en anderzijds om natuurlijk nieuwe klanten te werven en je omzet te laten groeien.
Naast dat online marketing een bekend begrip is, is het ook een heel breed begrip. Want wat verstaan we onder online marketing? De definitie is simpel. Feitelijk is online marketing alles dat je doet om je bedrijf zichtbaar te maken op het internet. Dat kan met advertenties, posts op social media, maar ook met persoonsgerichte nieuwsbrieven en door je zichtbaarheid in zoekmachines, zoals Google, te verbeteren.
Wil je weten wat online marketing is en waarom jij dit als ondernemer zou moeten uitbesteden? Lees dan snel verder, want in dit artikel vertellen we vooral wat de voordelen van online marketing beheer voor jou zijn.
Online marketing kost tijd en geld
Het eerste waar een bedrijf naar kijkt als we spreken over online marketing is hoeveel tijd en geld het kost. Een goede online marketing strategie en de uitvoer daarvan is een tijdrovend proces, maar het hoeft niet veel geld te kosten! Dat moeten we misschien even uitleggen. Het doel is natuurlijk dat je met online marketing geld verdient! Want met iedere vorm of uiting van online marketing is het doel om klanten beter te faciliteren en dus de band met bestaande klanten te versterken en nieuwe klanten te werven. Bestaande klanten worden terugkerende en trouwe klanten en dat houdt in dat je ook meer geld aan ze verdient terwijl je nieuwe klanten kunt activeren en je omzet kunt laten stijgen. Natuurlijk is de universele regel “You have to spend money to make money!”.
LEESTIP
Online gevonden worden, meer klanten werven en vasthouden wordt steeds lastiger. Dit is waarom veel bedrijven investeren in een optimale digitale marketingstrategie.
> > lees verder over een digitale marketingstrategie uitwerken
Uitbesteden van online marketing
Steeds meer bedrijven en dan vooral midden en kleinbedrijven, maar ook freelancers en zelfs Enterprises kiezen er steeds vaker voor om online marketing uit te besteden en dat heeft een reden. Het is zo allesomvattend dat je specialisten nodig hebt die bezig zijn met hún specialiteit op het gebied van online marketing. Zo heb je een specialist nodig die zich alleen maar bezighoudt met het beheren van social media kanalen terwijl een andere expert zich juist meer focust op de content die op de website staat. Een ander kan zich weer richten op adverteren via Google of juist bezig zijn met SEO optimalisaties. Dan hebben we het feitelijk al over 1 FTE die je nodig hebt om slechts een deel van jouw online marketing te kunnen doen.
Wanneer je online marketing uitbesteed aan een derde partij kun je op basis van je wensen en eisen het marketingbureau voor je laten werken. Zij hebben de know-how en kennis in huis om op basis van de doelstellingen van jouw bedrijf online marketing te bedrijven. Niet alleen de uitvoering daarvan, maar ze kunnen zelfs de complete online marketingstrategie voor je formuleren. Dit noemen we ook wel online marketing beheer en daar zitten een aantal grote voordelen aan verbonden:
- Eén vast aanspreekpunt die samen met zijn team jouw doelstellingen bereikt,
- Je hebt zelf geen kennis nodig van online marketing en het uitvoeren daarvan,
- Geen extra personeelskosten,
- Tijd- en kostenbesparende oplossing.
Voor wie is online marketing beheer het interessants?
Feitelijk is online marketing beheer en dus het uitbesteden van online marketing voor ieder bedrijf interessant. Of je nu een Enterprise met duizenden medewerkers, een MKB of een zzp’er bent. Toch is het online marketing beheer voor het MKB en kleine ondernemers het interessantst, omdat ze vaak niet voldoende of zelfs helemaal geen kennis hebben van online marketing en kostentechnisch niet in staat zijn om het personeelsbestand uit te breiden met de eerdergenoemde online marketing specialisten. Vergis je niet, want online marketing is zeker geen taak die je “eventjes” doet naast je primaire functie. Ondanks dat dit wel enorm veel voorkomt in het bedrijfsleven. Zeker bij startende ondernemers die met een klein team bijvoorbeeld dergelijke taken over een aantal personeelsleden verdeeld. Het is spijtig om mede te delen, maar daar ga je het als bedrijf simpelweg niet mee redden!
Online marketing is een ondergeschoven kindje
Online marketing is bij veel bedrijven het ondergeschoven kindje terwijl het juist een cruciaal onderdeel is van je bedrijf. Een goede online marketingstrategie en een goede executie hiervan zorgt uiteindelijk voor meer omzet en dus geld in het laatje. Je bent veel beter zichtbaar op het internet en je kunt zelfs als autoriteit uitgroeien in het vakgebied waar je de expert in bent. Dat word je niet vanzelf. Daar moet je iets voor doen! Bij veel bedrijven wordt online marketing vaak aan de kant geschoven, omdat het te complex is en wegens het feit dat er investeringen nodig zijn.
Wegens een gebrek aan kennis gaan veel bedrijven de mist in en dan wordt het ook een self fulfilling prophecy dat online marketing alleen maar geld kost. Als je voor iedere euro die je investeert ook minder dan een euro aan omzet genereert, heb je een goed punt! Maar een positieve ROI – Return of Investment waarmee wordt aangeduid hoeveel elke gespendeerde euro oplevert – bereik je alleen door met de juiste dingen bezig te zijn. Je kunt bijvoorbeeld enorm veel geld investeren in adverteren via Google, maar als je te weinig en geen relevante content op je website hebt staan is dat niets meer dan geld in een bodemloze put gooien. Je dient echt kennis te hebben van de beschikbare knoppen en aan welke je kunt en misschien wel moet draaien om je doelen te bereiken.
Een belangrijke reden om geen of weinig te investeren in online marketing is vaak dat er geen budget voor is! Maar online marketing hoeft geen duizenden euro’s per maand te kosten. Zelfs geen honderden euro’s als je klein wilt beginnen! Daarom is het belangrijk om met experts in online marketing beheer in gesprek te gaan! Zoals met CustomerScope die op basis van jouw wensen, eisen en het beschikbare budget een plan op maat kan opstellen waarmee jouw bedrijf meer naamsbekendheid werft. Zo kun je nieuwe klanten werven en je omzet gestaag laten groeien. Natuurlijk is het afhankelijk van het beschikbare budget hoe sterk deze groei is. Logischerwijs groei je harder als je ook meer geld investeert.
LEES TIP
Vind jij het lastig om iedere keer weer nieuwe content te bedenken? Ga da aan de slag met een contentkalender. Het maken van een contentkalender is niet ingewikkeld en je hieft er geen dure tools voor aan te schaffen.
Online marketing beheer ter ondersteuning
Als je voor online marketing beheer kiest kun je feitelijk kiezen uit twee oplossingen. Je kunt het volledige online marketing beheer uit handen geven of je schakelt de expert in die jouw marketing afdeling ondersteunt. Dat laatste is voor veel bedrijven interessant. Dat kan te maken hebben met het feit dat je de marketingtaken onder een aantal personeelsleden hebt verdeeld en dat er dus geen focus is of het kan te maken hebben met het feit dat een marketeer niet bij machte is om de beoogde resultaten te halen. Dat kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld als je een junior als marketeer hebt aangenomen of de medewerker heeft simpelweg niet de kennis in huis om het allesomvattende takenpakket goed uit te kunnen voeren. Zoals gezegd is dat niet vreemd, want online marketeers die echt van alle onderdelen iets afweten zijn niet alleen schaars, maar ook peperduur! Die kosten wegen vaak ook niet op tegen de kosten die je maakt als je het online marketing beheer uitbesteed. Dat is simpelweg een stuk goedkoper!
Wat kan een marketing bureau of agency voor jouw bedrijf betekenen?
Je hebt nu al een goed beeld bij waarom online marketing beheer door een externe partij zo interessant is. Het is een tijd- en kostenbesparende oplossing, je hoeft geen experts in dienst te nemen en je hebt ook geen kennis nodig van online marketing. Je hoeft alleen maar voor ogen te hebben welke doelstellingen je wilt bereiken. Een doelstelling kan bijvoorbeeld inhouden dat je meer bezoekers op je website wilt hebben, meer contact wilt leggen met potentiële klanten op social media of hoe je bestaande klanten kunt laten terugkeren. Maar zelfs het formuleren van een sluitende online marketingstrategie kan al een pittige uitdaging zijn! Wat kunnen wij dan voor jou betekenen?
Digitale strategie
Een digitale strategie houdt feitelijk in hoe je zaken doet en kunt doen. Met als doel om meer klanten te bereiken en van nieuwe klanten trouwe fans te maken die graag terugkeren en waar je dus ook meer geld aan kunt verdienen. Daar heb je het één en ander voor nodig. Door het online marketing beheer uit handen te geven kun je samen met een online marketingbureau een sluitende strategie opstellen. Waar liggen de gevaren en de kansen, hoe bereik je meer klanten en wat zijn je doelstellingen voor op de lange termijn? Met die informatie kan een online marketingbureau een duidelijke roadmap opstellen en stapsgewijs jouw doelen realiseren.
Content creatie
Een belangrijk onderdeel binnen de online marketingstrategie is content creatie en is ook een allesomvattende term voor uitingen die je op het internet plaatst. Denk aan landingspagina’s en blogs voor op je website, social media uitingen die visueel aantrekkelijk moeten zijn en video’s die je op YouTube plaatst om je merk en/of product te presenteren. Zelfs het ontwerpen en het bouwen van een complete website of webshop valt hieronder! Een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie is een contentstrategie. Waar feitelijk niets meer of minder in staat dan welke uitingen op verschillende momenten en op uiteenlopende kanalen worden geplaatst. Niet alleen relevante content is cruciaal, maar ook timing speelt een belangrijke rol in of een klant besluit om zaken met je te doen.
SOCIAL BOOST
Geef jouw online zichtbaarheid en social media een boost met onze beheerpakketten.
Online traffic
Zonder online traffic – of liever gezegd online verkeer – kun je geen business doen of je merk en bedrijf laten groeien. Je zichtbaarheid is ontzettend belangrijk en je kunt op verschillende manieren je bereik vergroten. Door het uitbesteden van online marketing beheer geef je een online marketingbureau het vertrouwen dat zij op alle fronten actief zijn om jouw zichtbaarheid te vergroten. Dat kan door middel van SEO geoptimaliseerde content plaatsen, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google, maar dat kan ook door middel van bijvoorbeeld e-mailmarketing, Google Ads, affiliate marketing, linkbuilding en social media. De sleutel tot succes is om de meest ideale balans te vinden tussen de mogelijkheden die je hebt en gebruikt.
Social media
Een belangrijk onderdeel van online marketing beheer is het beheren van social media kanalen. Een cruciaal onderdeel binnen de online marketingstrategie, maar ook wel de meest intensieve en beweeglijke vorm van het bedrijven van online marketing. Social media draait immers om interactie met zowel bestaande als potentiële klanten en je bevindt jezelf in een speelveld van honderden tot wel duizenden concurrenten die eveneens op verschillende platforms, zoals Facebook, Instagram en TikTok actief zijn. Door online marketing uit te besteden aan een betrouwbare partner zoals CustomerScope, kun je vertrouwen op een goede social media strategie. Een social media strategie omvat niet alleen wat je op social media post, maar ook wanneer. Timing is immers cruciaal en zelfs de sleutel tot het succes!
Is online marketing beheer voor jou geschikt?
Ben jij een midden of klein bedrijf of zzp’er en zit je met de handen in het haar? Heb je geen flauw idee waar je moet beginnen met online marketing en heb je hulp van experts nodig? Dan is online marketing beheer een serieuze optie. Je kunt dan gebruik maken van experts die alles van online marketing afweten en die ook aan de juiste knoppen kunnen draaien om jouw doelstellingen te bereiken. Je hoeft geen uren en duizenden euro’s te spenderen om succesvol te zijn en je hoeft je ook geen zorgen te maken over dat je met de verkeerde dingen bezig bent. Online marketing beheer is dus niet alleen een tijd- en kostenbesparende oplossing, maar het neemt ook veel van je zorgen weg! Terwijl de experts voor jou bezig zijn kun jij je richten op andere zaken die ook belangrijk zijn om je bedrijf te laten groeien.
Download gratis: handboek voor het opzetten van een digitale marketing & salesstrategie
'In 5 stappen een digitale marketingstrategie; meer omzet, meer klanttevredenheid met minder verkoopkosten'
.
Na het lezen van deze whitepaper weet je hoe je een optimale marketing en sales aanpak opzet door het toepassen van digitale tools en tactieken. Je krijgt veel handige tools en inzichten aangereikt die je snel verder helpen.
Leestips:
Wat is Hubspot?
Wat is Hubspot? “Genereer meer omzet met één platform voor marketing, sales en services." Veel bedrijven zitten met de...
De voordelen van een Facebook shop
De voordelen van een Facebook shop "Een enorme kans om je producten eenvoudig en met veel beleving onder de aandacht...
Google mijn bedrijf in 5 stappen optimaal instellen
In 5 stappen een Google mijn bedrijf pagina instellen “Zo stel je Google mijn bedrijf optimaal in voor meer traffic en...