Wat is Google adverteren en voor wie is het geschikt?

“Google adverteren is complex en kost tijd, geld en energie. Gelukkig is er voor elk budget een oplossing.”

Als ondernemer heb je een goed plan nodig waarmee je de zichtbaarheid van jouw bedrijf kunt vergroten. Hoe beter je gevonden wordt des te meer klanten je kunt verwelkomen. Dat klinkt vrij logisch, maar de grote vraag is natuurlijk hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf kunt vergroten. Er zijn immers ontzettend veel mogelijkheden waarmee je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google, kunt komen te staan. Je kunt bijvoorbeeld jouw bereik vergroten door linkbuilding in te zetten. Of je maakt een effectieve contentplan om via social media nieuwe klanten te werven. Een andere methode is om te investeren in advertenties.

 Adverteren kan op verschillende manieren en de methode die we graag in dit blog verder willen toelichten is Google adverteren. Adverteren in Google doet vrijwel ieder bedrijf en dat is logisch als je jezelf realiseert dat ruim 90% van het internetverkeer de zoekmachine veelvuldig gebruikt. De kans is dus enorm groot dat je via Google nieuwe klanten werft, maar dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Juist vanwege het feit dat enorm veel bedrijven hier al gebruik van maken. Hoe kun je jezelf dan onderscheiden en hoe zorg je ervoor dat juist jouw advertenties worden vertoond? De ruimte die Google reserveert voor het weergeven van advertenties is immers beperkt.

 In dit blog vertellen we wat Google adverteren is, hoe het werkt en voor wie het geschikt is.

Wat is Google adverteren of SEA ?

Google adverteren is feitelijk niets meer of minder dan adverteren via de zoekmachine en het netwerk van Google. Het wordt ook wel SEA genoemd, SEA staat voor Search Engine Advertising. Een term die in het bedrijfsleven enorm vaak wordt gebruikt en er zijn zelfs bedrijven met medewerkers die de functietitel SEA specialist hebben. Deze medewerkers focussen zich dus uitsluitend op het adverteren via Google. Nu vraag je jezelf af waarom dat nodig is, maar de reden is simpel. Adverteren via Google is namelijk complex en je moet echt wel kennis van zaken hebben als je effectief wilt adverteren. Het systeem is in alle eerlijkheid helemaal niet moeilijk om te gebruiken, maar door er verkeerd mee om te gaan of door niet alle mogelijkheden te benutten, kun je juist enorm veel geld verliezen. En dat is natuurlijk niet het doel als je besluit om via Google te adverteren. Iedere euro die je investeert moet namelijk ook en minstens weer een euro opleveren!

 

alle technieken achter SEO

LEESTIP

Google adverteren is goed middel om traffic naar jouw website te verhogen. Naast Google adverteren zijn er nog andere middelen om het aantal bezoekers te verhogen en meer leads te genereren.

> > lees hier verder over online traffic genereren

alle technieken achter SEO

LEESTIP

Google adverteren is goed middel om traffic naar jouw website te verhogen. Naast Google adverteren zijn er nog andere middelen om het aantal bezoekers te verhogen en meer leads te genereren.

> > lees hier verder over online traffic genereren

Verschillende SEA mogelijkheden

Google adverteren of SEA is niet slechts één mogelijkheid om te adverteren op het internet, want Google biedt verschillende mogelijkheden aan om advertenties in te zetten. Laten we de verschillende mogelijkheden eens onder de loep nemen.

Adverteren op zoekwoorden

Om te begrijpen wat adverteren op zoekwoorden is nodigen we je uit om even iets via Google op te zoeken. In de zoekresultaten zie je in 99% van de gevallen dat de eerste 4 zoekresultaten als een advertentie worden weergegeven. De bedrijven en websites die hier staan betalen hier dus geld voor. Omdat deze posities slechts beperkt zijn is het belangrijk dat je dus je positie afdwingt. Dat kun je bijvoorbeeld doen via biedingen. In het configureren van je advertenties via de tooling Google Ads kun je aangeven hoeveel geld je per click minimaal en maximaal wilt bieden. Hoe meer geld je biedt des te groter is de kans dat je advertentie wordt weergegeven. De grote vraag is natuurlijk of dat ook slim is om te doen, want niet iedere click zal waardevol zijn en geld opleveren. Met andere woorden, met deze methode kun je dus enorm veel geld verliezen en is het risico op een negatieve ROI (Return of Investment) het grootst.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je er continu mee bezig bent. Je moet gaan zoeken naar populaire zoektermen waar bedrijven minder of niet op adverteren. Dan kun je niet alleen redelijk goedkoop adverteren, maar de kans is ook het grootst dat je op deze zoektermen als eerste naar voren komt. Het is een complex en tijdrovend proces waar je dus ook echt een specialist voor nodig hebt.

Display advertising

Adverteren op zoekwoorden is één methode, maar Google heeft ook een enorm netwerk van websites en webshops die via de tooling Google AdSense banners of video’s op hun websites plaatsen. Uit een pool van honderdduizenden advertenties worden deze gerouleerd weergegeven en vaak op basis van het thema dat een website behandeld. Als voorbeeld nemen we advertenties van een bekend automerk. Die zul je dan het vaakst aantreffen op websites die actief zijn in de categorie automotive. Van de hobby blogger die verhalen schrijft over het klussen aan zijn wagen tot aan de prijsvergelijker waar je op zoek gaat naar de goedkoopste tweedehandse auto.

Je kunt als bedrijf mooie visuele uitingen maken en via het Google netwerk aanbieden. Dit kunnen afbeeldingen, banners en video’s zijn. Je advertenties worden eveneens op basis van zoektermen, thema’s en biedingen wel of niet weergegeven. Jouw uitingen kunnen vertoond worden op websites, blogs, webshops en de verschillende diensten pagina’s van Google.

YouTube advertising

YouTube advertising wordt alsmaar belangrijker en is tegenwoordig meer dan alleen een kanaal om awareness te creëren. Door het intensieve gebruik van YouTube zijn steeds meer klanten op het streaming platform van Google actief en je kunt dus ook waardevolle leads met YouTube advertising genereren. Je kunt op verschillende manieren adverteren op YouTube. Met een video die bijvoorbeeld voor, tijdens of na een weergegeven video wordt afgespeeld, maar je kunt ook adverteren met banners en tekstadvertenties. Die methode werkt vrijwel hetzelfde als bij andere advertentievormen, want je zult dus ook moeten bieden om advertenties te laten weergeven.

Google shopping

In Nederland zijn een aantal prijsvergelijkers actief, maar Google Shopping is wereldwijd de grootste. Via Google Shopping kunnen klanten diensten en producten bekijken en de prijzen van verschillende aanbieders vergelijken. Hier wil je dus met jouw dienst of product tussen staan! Google Shopping is echt een compleet andere methode dan display advertising of adverteren via de zoekresultaten of op YouTube. Het komt echt aan op een mooie afbeelding van het product, een goede productomschrijving en een aantrekkelijke prijs. Echter moet je wel geld bieden om je product hoger in de lijst te kunnen vertonen. Wanneer je hier niet in investeert komt jouw product nooit bovenaan te staan en dat is zonde, omdat de meeste consumenten alleen de aanbiedingen van de eerste 3 aanbieders bekijken.

customer journey

LEES TIP

Google adverteren valt in de consideratie fase van de customer journey of klantreis. In deze fase zoekt jouw klant naar antwoorden. Wat een customer journey is en wat je er aan hebt lees je in het volgende artikel.

customer journey

LEES TIP

Google adverteren valt in de consideratie fase van de customer journey of klantreis. In deze fase zoekt jouw klant naar antwoorden. Wat een customer journey is en wat je er aan hebt lees je in het volgende artikel.

Wat heb je nodig om te adverteren via Google?

Veel bedrijven vragen zich af wat ze nodig hebben om via Google te adverteren. Een logische en ook een slimme vraag, omdat het een vrij complexe methode is om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Je hebt in ieder geval een Google-account nodig, want daarmee kun je ook de verschillende tools, zoals YouTube en Google Ads gebruiken. Maar je hebt ook tooling, zoals Google Search Console en Google Analytics nodig. Je moet immers analyses maken over het zoek- en surfgedrag van je klant, onderzoek doen naar jouw doelgroep(en) en je moet een vinger aan de pols houden want jouw website of webshop dient op het gebied van usability optimaal te presteren. De tools zijn allemaal gratis. Je betaalt pas op het moment dat je bijvoorbeeld een advertentie inzet en op belangrijke zoekwoorden gaat bieden.

Als je de tools voor het eerst opent kun je jezelf voorbereiden op toch wel een warrig en overzichtelijk systeem dat je echt moet leren kennen. Dat kost energie, tijd en dus ook geld. Je kunt het beste een aantal trainingen en cursussen volgen voordat je ermee aan de slag gaat. Overigens kun je die via Google gratis volgen. Nu snap je ook waarom je echt een SEA specialist nodig hebt. Een SEA specialist heeft immers al kennis van de systemen, en die doet natuurlijk meer dan advertenties aanmaken. Ze doen onderzoek naar kansrijke opportunities, bewaken het budget en investeren het geld op de juiste wijze, zodat je ook een positieve ROI (Return of Investment) kunt realiseren. Een positieve ROI houdt feitelijk in dat je voor iedere euro die je besteedt ook minimaal een euro weer terugverdient. Dat kan een SEA specialist alleen realiseren door kansen te spotten en door continu aan de knoppen te draaien.

Je hebt ook een grafische ontwerper nodig als je wilt adverteren met banners en video’s. Mooie visuele uitingen nodigen klanten uit om op je advertentie te klikken. Het is een bijzondere tak van sport waar je dus ook weer een expert voor nodig hebt. Een grafische ontwerper heeft ook echt tijd nodig om een mooie visuele uiting te maken, dus in de regel heb je hier wel een medewerker voor nodig die niet alleen de kennis, maar ook de tijd heeft.

Als laatste heb je natuurlijk budget nodig en je kunt het feitelijk zelf zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Maar “you have to spend money to make money”. Hoe meer geld je investeert des te harder je kunt groeien en meer nieuwe klanten kunt werven.

Voor wie is Google ads geschikt?

Voor vrijwel ieder bedrijf is Google adverteren, afgekort Google ads, geschikt. Of je nu een eenmanszaak hebt, tot het MKB behoort of de CEO van een Enterprise met duizenden medewerkers bent. De wijze waarop geadverteerd wordt verschilt wel, want logischerwijs heeft een midden-kleinbedrijf meer budget te besteden dan een Zzp’er. Hoe kan die Zzp’er dan toch zijn advertenties laten weergeven? Door het te zoeken in de niche en door goed onderzoek te doen naar zoekwoorden die voor zijn tak van sport belangrijk zijn. Door hier slim mee om te gaan kun je dus je positie in de zoekresultaten of het display netwerk claimen, maar zoals eerder gezegd is dit een tijdrovend proces. En daar heb je als freelancer de tijd niet voor!

6 tips voor meer organisch bereik in Facebook

SOCIAL BOOST

Geef jouw online zichtbaarheid en social media een boost met onze beheerpakketten.

Kun je met ieder budget adverteren?

Veel bedrijven denken dat ze een flink budget nodig hebben om te kunnen adverteren in Google en het is waar dat je meer klanten werft en meer omzet genereert als je ook meer geld investeert. Toch kun je ook met een minimaal budget aan de slag. Feitelijk kun je al voor slechts enkele euro’s per dag adverteren! Jouw advertenties worden dan ook weergegeven tot het dagbudget op is. Stel dat je € 10,- per dag investeert en je gemiddelde CPC (Cost per Click) € 1,09 is, dan zou je advertentie maximaal 9 keer kunnen worden weergegeven. Dat lijkt niet veel, maar het budget is niet het enige dat je met het inplannen van een advertentie kunt instellen. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen om alleen op specifieke tijdstippen of dagen te adverteren. Een Zzp’er die in het weekend niet open en/of bereikbaar is doet er bijvoorbeeld slim aan om niet op zaterdag en zondag te adverteren. Dan wordt het budget ook automatisch verspreid over de dagen en uren waarop je wel wilt adverteren.

Laat SEA aan een expert over

Als Zzp’er of als eigenaar van een midden-klein bedrijf zit je wellicht met je handen in het haar. Je hebt geen mogelijkheid of budget om iemand in dienst te nemen die het adverteren in Google voor jou regelt maar je weet ook dat het noodzakelijk is.

Je kunt natuurlijk een expert inhuren. Zoals CustomerScope die met kennis en ervaring en op basis van jouw wensen en doelstellingen een plan op maat maakt en ervoor zorgt dat je kunt adverteren. Terwijl je er zelf nagenoeg geen tijd aan kwijt bent! Je hoeft zelf niet aan de slag met de toch wel complexe e-tooling van Google, Photoshop om mooie visuele uitingen te maken en door rapportages te worstelen om je advertenties te optimaliseren of je kansen te spotten. Dat wordt dan allemaal voor je gedaan!

De voordelen van het uitbesteden van Google adverteren:

 

  • Sluitend plan op maat om te adverteren op de juiste momenten en met een afgestemd budget,
  • Geen kennis nodig van de complexe tooling,
  • Geen tijd kwijt aan het analyseren van data,
  • Geen extra onkosten voor het aanmaken van advertenties en visuele uitingen,
  • Geen onkosten voor het aannemen van SEA en SEO experts en visuele designers,
  • Geen tijd en kosten kwijt aan het optimaliseren van je campagnes.

Gratis whitepaper:

Inbound marketing

Handboek inbound marketing

 

'Werken aan een online aanpak die leidt tot meer leads, meer sales en een hogere klantloyaliteit'

Download de gratis whitepaper over inbound marketing voor ondernemers, marketing- en salesmanagers. Leer hoe leadgeneratie werkt, hoe je het in de basis opzet met handige tools die je snel verder helpen. 

Leestips: