Wat is Google Shopping en hoe werkt het?

Naast het adverteren in Google kun je ook gebruik maken van Google Shopping. Heb je een webshop met tientallen, honderden of zelfs duizenden producten? Dan is het zeker interessant om je in Google Shopping te verdiepen. Deze vorm van adverteren geeft je namelijk de mogelijkheid om direct jouw producten te adverteren in de zoekmachine en natuurlijk met als doel om meer sales te genereren. Je hebt vast en zeker wel eens de carrousel bovenaan de zoekmachine zien staan. Hier worden verschillende producten met een plaatje en een prijs vertoond. De informatie die je ziet is afkomstig van Google Shopping terwijl je een gedetailleerd overzicht kunt krijgen wanneer je op de link ‘Shopping’ klikt. Maar wat is Google Shopping precies en hoe werkt het? Veelgestelde vragen waar we dan ook graag een antwoord op willen geven in dit artikel.

Wat is Google Shopping?

Er bestaat wat onduidelijkheid over wat Google Shopping precies is. Is het nu een webshop of een prijsvergelijker? Naar onze mening is het meer een prijsvergelijker, omdat Google zoveel mogelijk productinformatie verzamelt en in een overzicht weergeeft wie de aanbieders zijn en welke prijzen ze hanteren. In dat opzicht is het systeem niet heel anders dan bijvoorbeeld de bekende prijsvergelijkers die we in Nederland kennen. Met wel de kanttekening dat Google natuurlijk een veel groter en eventueel ook een internationaal bereik heeft.

Google is geen webshop, omdat het bestellen, afrekenen en overige contactmomenten met de aanbieder plaatsvinden. In dat opzicht is de zoekmachine niets meer of minder dan een doorgeefluik, maar wel één die ontzettend belangrijk is als je meer sales wilt genereren. Veel mensen oriënteren zich vaak via de zoekmachine en zijn ook minder trouw aan specifieke winkels. Daarnaast kunnen kopers alle informatie vinden in Google Shopping en zelfs filteren op productkenmerken die voor hen belangrijk zijn. Het oriënteren begint dus al ruim voordat een potentiële klant in je webshop is aangekomen.

Handboekl Online Marketing 2021

LEESTIP

Wil je lokaal scoren met online marketing? Lees dan onze praktische handleiding over de mogelijkheden om beter gevonden te worden en meer business uit je website te halen.

Handboekl Online Marketing 2021

LEESTIP

Wil je lokaal scoren met online marketing? Lees dan onze praktische handleiding over de mogelijkheden om beter gevonden te worden en meer business uit je website te halen.

Net even iets anders dan Google adverteren

Google adverteren (SEA) kun je op verschillende manieren inzetten om je zichtbaarheid en het bereik te vergroten. Door te adverteren op belangrijke zoekwoorden die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Via Google Ads kun je advertenties aanmaken, minimale en maximale budgetten instellen en zelfs kiezen voor enkel adverteren in de zoekmachine en/of via het zeer uitgebreide advertentienetwerk. Hoe meer geld je besteed en hoe hoger je biedt op bepaalde zoekwoorden des te vaker je advertentie wordt vertoond. En hoe vaker de advertentie wordt vertoond des te groter is de kans op business.

 

inner compass google shopping

Voorbeeld hoe Inner Compass Cards bovenaan de gevonden zoekresultaen in Google wordt weergegeven.

 

Feitelijk werkt Google Shopping op exact dezelfde manier, maar je gebruikt hier wel een andere tooling voor. Daar vertellen we later meer over. Ook bij Google Shopping kun je bieden op zoekwoorden en productomschrijvingen, zodat jouw producten in bijvoorbeeld de carrousel bovenaan de zoekmachine worden vertoond. Of een hogere plaats in de listing krijgt. Het verschil zit niet alleen in de tooling die je gebruikt, maar productadvertenties worden ook anders opgebouwd dan advertenties die meer met je bedrijf of dienstverlening te maken hebben.

Goede productinformatie is key

Voor het succesvol adverteren in Google Shopping is goede productinformatie key. Dan hebben we het over een goede en duidelijke productomschrijving en voldoende productspecificaties waar kopers zowel in je webshop als in Google Shopping op kunnen filteren. Denk bijvoorbeeld bij televisies aan productspecificaties, zoals het beeldformaat en welke type scherm het is. Of bij laptops kun je denken aan welke processor erin zit of hoeveel intern geheugen het product heeft. Naast de productomschrijvingen, productspecificaties en -kenmerken is het ook belangrijk dat je meerdere foto’s toevoegt. Deze foto’s worden namelijk ook door Google Shopping geadopteerd en het helpt kopers om veel sneller en beter een keuze te maken. Producten met veel goede foto’s hebben ook meer kans om vaker vertoond te worden dan producten met weinig of geen afbeeldingen.

De do’s als het aankomt op productinformatie;

  • Duidelijke productomschrijvingen,
  • Consistentie in product titels en productspecificaties,
  • Duidelijke foto’s,
  • Duidelijke categorisering.

Structured data

Structured data is vast en zeker een term die je vaker hebt gelezen of gehoord en feitelijk is structured data niets meer of minder dan een schematic waarmee bijvoorbeeld productdata moet worden opgebouwd. Door het toepassen van structured data kun je Google veel sneller en beter vertellen welk product je aanbiedt, welke afbeeldingen het product heeft, welke productspecificaties en -kenmerken aanwezig zijn en wat de verkoopprijs is. Structured data zou je direct vanuit je CMS kunnen invoeren en de meest bekende e-commerce oplossingen, zoals WooCommerce in WordPress hebben al beschikbare tools waarmee je structured data kunt invoeren. Zo kan Google razendsnel een product koppelen, categoriseren en weergeven.

Voordat je met de tooling begint…

Om van Google Shopping gebruik te kunnen maken moet jouw webshop aan de beleidsvoorwaarden van Google voldoen. Anders wordt jouw account afgekeurd en is het ook niet mogelijk om met jouw producten te adverteren. De webshop dient aan een aantal verplichtingen te voldoen. Zo moeten de contactgegevens duidelijk en altijd in beeld zijn, je hebt een specifieke pagina nodig met een duidelijk retourbeleid, je hebt een webshop met een veilige betalingsmethode en een SSL/TLS-certificaat nodig en je moet sluitende algemene voorwaarden hanteren. Logischerwijs heb je ook een KvK- en btw-nummer nodig om van Google Shopping gebruik te kunnen maken.

Fitness marketing maandelijkse managementrapportage

GRATIS SEO AUDIT

Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je optimale SEO-tekst nodig op jouw website. Wil je een gratis audit, zodat je direct weet waaraan je moet werken? Stuur even een mailtje en wij maken een gratis SEO scan.

Met welke tooling kun je Google Shopping advertenties maken?

Voor Google adverteren gebruik je de tooling Google Ads terwijl je voor Google Shopping de gratis tool Google Merchant Center gebruikt. Door jezelf te registreren als verkoper heb je de mogelijkheden om je producten via Google aan te bieden. Je kunt producten handmatig of geautomatiseerd invoeren, je kunt het minimale en maximale budget instellen en je kunt aangeven of je wilt betalen voor een click (CPC) of per weergave (CPV).

Handmatig invoeren is handig wanneer je weinig producten hebt, maar een gemiddelde webshop heeft al snel honderden producten. Deze moet je dan alleen handmatig invoeren, maar je moet het ook nog eens bijhouden. Wanneer je bijvoorbeeld een verkoopprijs in je webshop verandert, moet je deze ook handmatig in het Google Merchant Center bijwerken. Daarom zijn er ook handige automatische koppelingen te maken.

Denk bijvoorbeeld aan het uploaden van een XML-file. Een XML-file bevat alle informatie omtrent jouw producten en bevatten zelfs afbeeldingen. Zo kan Google op basis van het bestand dat je uploadt jouw producten koppelen en aanmaken. In de regel gebeurt dit op een uniek Manufacturer Part Number (MPN) of een EAN code. In een XML kun je ook extra velden meesturen, zoals productspecificaties en -kenmerken, de verkoopprijs en eventuele verzendkosten.

Een andere en de beste methode is om het Google Merchant Center via een API te koppelen aan je webshop. Heb je een webshop dat gebruik maakt van een bekend CMS, zoals WordPress of Shopify? Dan heb je waarschijnlijk al de mogelijkheden in huis om een API-koppeling te bewerkstelligen. Met een API-koppeling is er sprake van een continue verbinding tussen Google en jouw webshop. Op het moment dat je dus een product verwijdert, aanmaakt, update of de prijs hebt aangepast, worden deze veranderingen direct naar het Google Merchant Center gecommuniceerd en automatisch aangepast.

Je kunt niet achterover leunen

Als webshopeigenaar weet je als geen ander dat de prijzen van de producten die je aanbiedt enorm fluctueren en meerdere prijsmutaties per dag (!) is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Het is niet alleen een pittige klus om continu de prijzen in je webshop in de gaten te houden, maar je moet ook actief bezig zijn met het managen van je Google Shopping advertenties. Zeker als je winstmarges kleiner worden. Een populair product dankt hoogstwaarschijnlijk zijn populariteit aan de zeer lage prijs, maar blijft er dan genoeg winst over om ook nog eens in een Google advertentie te investeren? Het is dus een doorlopend en ook nog eens een tijdrovend proces waar je in de regel ook het beste een specialist voor kunt inhuren.

Marketingbureaus kunnen als geen ander Google Shopping advertenties voor je instellen en beheren. Zo heb je er geen omkijken naar en wordt op basis van je wensen en eisen een plan geschreven waarmee je gericht kunt adverteren en van meer sales kunt profiteren. Je hebt ook een duidelijk beeld van hoeveel geld je per maand aan Google Shopping advertenties uitgeeft. Daarom is het een slim idee om met een goede partner, zoals CustomerScope te bespreken welke doelen je hebt en welke mogelijkheden er zijn. Door het adverteren in Google Shopping uit handen te geven kun je jezelf meer focussen op andere zaken die belangrijk zijn om je webshop en business te laten groeien.

De voordelen op een rijtje wanneer je adverteren in Google Shopping uitbesteed;
 

  • Een plan op maat die gebaseerd is op je doelstellingen,
  • Geen kennis nodig van de complexe tooling,
  • Geen tijd kwijt aan het analyseren van data,
  • Hulp bij het implementeren van een API-koppeling,
  • Geen onkosten voor het aannemen van experts,
  • Geen tijd en kosten kwijt aan het optimaliseren van je advertenties.
6 tips voor meer organisch bereik in Facebook

SOCIAL BOOST

Geef jouw online zichtbaarheid en social media een boost met onze beheerpakketten.

Voor wie is adverteren in Google Shopping geschikt?

Logischerwijs is Google Shopping alleen interessant voor webshops, omdat webwinkels hun business bedrijven door producten te verkopen. Houdt er wel rekening mee dat je alleen succesvol kunt adverteren als je CE-gekeurde producten met een unieke EAN code kunt aanbieden. Producten worden namelijk op basis van een EAN code (en soms op een MPN) gekoppeld met de beschikbare data die Google al heeft verzameld. Dat zorgt er ook voor dat jij als aanbieder in een lijst met meerdere aanbieders zichtbaar bent.

De omvang van jouw webwinkel is minder relevant. Je kunt sowieso gebruik maken van Google Shopping als je aan alle voorwaarden voldoet. Of je nu een kleine webshop met tientallen producten of juist een online warenhuis met duizenden producten hebt.

Logischerwijs valt of staat het succes met het budget dat je te besteden hebt. Een valkuil is dat je uiteindelijk jouw eigen omzet koopt. Je investeert veel geld in het adverteren via Google en dan is het ook niet zo vreemd dat je meer verkoopt. Maar houdt een scherpe blik op je winstmarges en zorg altijd voor een positieve Return of Investment (ROI). Dat kun je alleen doen door er actief mee bezig te zijn, maar zoals eerder gezegd is het nog slimmer om een ervaren partner, zoals CustomerScope in te schakelen.

Gratis whitepaper:

Inbound marketing

Handboek inbound marketing

 

'Maak kennis met de online strategie die tot meer leads, meer sales en een hogere klantloyaliteit'

Download de gratis whitepaper over inbound marketing (digitale leadstrategie) voor ondernemers, marketing- en salesmanagers. Leer hoe leadgeneratie werkt, hoe je het in de basis opzet met handige tools die je snel verder helpen.

Leestips:

Wat is Hubspot?

Wat is Hubspot?

Wat is Hubspot? “Genereer meer omzet met één platform voor marketing, sales en services." Veel bedrijven zitten met de...

Lees meer