Wat is Hubspot?

“Genereer meer omzet met één platform voor marketing, sales en services.”

Veel bedrijven zitten met de handen in het haar, want de vraag naar jouw producten of diensten neemt toe, de omzet groeit maar daarmee ook de werkzaamheden. Hoe doe je dat met het huidige team en zonder uitbreiding van datzelfde team?

En dat is nog slechts één van de uitdagingen die je het hoofd moet bieden. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het beoordelen van inkomende leads en hoe krijg je een beter beeld van de doelgroep die je bedient? En hoe zorg je ervoor dat de klant na de aanschaf van een product of een dienst ook een trouwe klant blijft?

Nu zijn er verschillende wegen te bewandelen. Denk bijvoorbeeld aan het aannemen van nieuwe medewerkers, maar ook die staan er niet vanaf de eerste dag. Bovendien hebben ze tijd nodig om de systemen, het bedrijf en hun collega’s te leren kennen terwijl nu juist het moment is om spijkers met koppen te slaan. Daarom is het slim om voor een tool, zoals Hubspot te kiezen. Maar wat is Hubspot? En wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? Lees snel verder, want in dit blog leggen wij dat haarfijn uit!

Cloud based software oplossing voor marketing, sales en services

Hubspot is feitelijk niets meer dan cloud based software die je via een webbrowser en met je credentials kunt openen en gebruiken. Van origine is de software gebouwd als marketing automation tool, maar inmiddels is Hubspot veel meer dan alleen een handige tool voor online marketeers. Met Hubspot kun je marketingcommunicatie automatiseren, op de juiste momenten een potentiële klant benaderen, de customer journey compleet analyseren en interessante leads en prospects identificeren, opvolgen en activeren. En dat is nog lang niet alles!

cloud based software oplossing Hubspot

Hubspot is een compleet pakket waarmee je simpel gezegd de processen binnen de organisatie kunt automatiseren en optimaliseren. Met natuurlijk als doel meer omzet te genereren en je medewerkers deze processen efficiënter uit te laten voeren waardoor er  meer tijd vrij komt voor andere belangrijke werkzaamheden.

Van verschillende systemen naar één platform

Een groot voordeel van Hubspot is dat je volledig of gedeeltelijk afscheid kunt nemen van al die systemen die nodig zijn om zaken te kunnen doen. Denk aan een CRM dat niet met de website gekoppeld is, een CMS om je website te beheren en losse tools waarmee je bijvoorbeeld je website bezoekers inzichtelijk maakt of waarmee je wekelijks de nieuwsbrief verstuurd. Je zou toch haast de vlag uithangen als iemand je vandaag vertelt dat al die systemen niet meer nodigzijn. En rol de vlag maar alvast uit, want die tool is er dus in de vorm van Hubspot! Hubspot is feitelijk een systeem dat modulair is opgebouwd, maar gezamenlijk één compleet systeem is. Je hebt dus één systeem voor het beheren van je klantrelaties, het identificeren, opvolgen en activeren van leads, het automatisch versturen of posten van gepersonaliseerde content en het beheren van je website.

Hubspot logo

Wil je meer weten over Hubspot, plan dan een gratis demo. Wij laten je zien wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf.

Hubspot is gebaseerd op de inbound marketing methodiek

De inbound methodiek is iets dat feitelijk door de oprichters van Hubspot verzonnen is, want het is de eerste online marketing tool die niet klanten bombardeert met een overvloed aan boodschappen waar ze niets of slechts gedeeltelijk iets aan hebben, maar die juist op de momenten die er toedoen ervoor zorgt dat de klanten de content krijgen te zien van de producten en diensten waarnaar ze op zoek zijn. Met als gevolg dat de klanten zelf contact met je gaan opnemen. Hoe vaak komt het voor dat een sales representative koude acquisitie doet om nieuwe klanten te werven terwijl de marketingafdeling druk bezig is om interessante leads te verzamelen? En hoeveel van deze interessante leads worden goed opgevolgd en uiteindelijk omgezet naar ambassadeurs van je merk of bedrijf? Lang niet zoveel als dat je zou willen, maar met Hubspot verandert dat spel.

Relatiemanagement

Als er tegenwoordig iets belangrijk is, dan is het wel relatiemanagement. Je wilt klanten werven, bedienen en nog belangrijker, behouden! Als afdeling, zoals marketing, sales en services niet samen werken, is de kans groot dat je klanten niet tot nauwelijks kunt behouden. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat de complete klantbeleving simpelweg niet klopt, maar het heeft ook te maken met het feit dat de verschillende afdelingen nauwelijks op de hoogte zijn van wat hun collega’s van de andere afdelingen doen. Dit heeft als nadeel dat de afdelingen weinig kennis hebben van de klant en de customer journey, maar ook geen invloed kunnen uitoefenen op bijvoorbeeld de inhoud van een nieuwsbrief of hoe een bestaande klant het beste geholpen kan worden als de koop eenmaal is voltooid. Hubspot is daarom niet alleen ontwikkeld om de medewerkers binnen de organisatie de helpende hand te bieden, maar vooral met het oog op de wijze waarop jouw klanten benaderd en bediend willen worden.

Synergie tussen marketing, sales en services

Je hebt marketing nodig om je producten of diensten te verkopen en je kunt ook geen marketing doen zonder sales. Sales kun je ook niet doen zonder services en het is dus van cruciaal belang dat deze disciplines binnen een bedrijf intensief met elkaar samenwerken. Toch is het meer regel dan uitzondering dat deze afdelingen niet met elkaar samenwerken.

Met als gevolg dat de afdelingen afzonderlijk een eigen plan trekken met betrekking tot de wijze waarop zij klanten werven en bedienen. Allerminst efficiënt en bovenal tijdrovend. Dat ook nog eens voor veel hogere kostenposten zorgt. Met Hubspot is het mogelijk om synergie tussen de afdelingen te creëren. Marketing en sales slaan veel meer de handen ineen om tot het beste resultaat te komen terwijl er in het after sales traject veel meer informatie wordt verzameld over hoe een klant is geholpen. Met deze inzichten kunnen er weer nieuwe plannen worden opgesteld om bijvoorbeeld een bestaande klant na een bepaalde periode opnieuw te activeren. Met Hubspot ontstaat er dus een cirkel waarmee je een klant voor een zeer lange periode kunt behouden en ook optimaal kunt bedienen. En vrijwel volledig geautomatiseerd!

Inzicht in je aanpak rondom avg krijg je daar onsze uiterking van de quick scan die wij in een dergelijk boek presenteren.

GRATIS e-BOEK

Wil je meer weten over het digitaliseren van je marketing, dan is dit e-boek een aanrader. 

Modulair opgebouwd

Zoals gezegd is Hubspot modulair opgebouwd en dat houdt in dat je de zogenaamde ‘hubs’ kiest die je nodig hebt. Je kunt het systeem zo klein of uitgebreid mogelijk maken, afhankelijk van de behoefte. Elke afdeling heeft zo zijn specifieke wensen met betrekking tot software om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Laten we eens kijken welke ‘hubs’ er zijn en welke afdelingen er baat bij hebben.

Hubspot voor marketing

Een online marketeer heeft baat bij het automatiseren van de marketingcommunicatie. Denk aan het versturen van nieuwsbrieven, het posten op verschillende social media kanalen en het beheren van blogs op een website. Daarnaast is het van belang dat je klanten persoonlijk benadert, maar dit is onbegonnen werk als je klantenbestand tienduizenden records bevat. Met Hubspot kun je niet alleen data analyseren, maar klanten ook profileren. Op basis van profielen en kenmerken kunnen er workflows worden ingericht die ervoor zorgen dat zowel je leads, je prospects en je bestaande klanten op de juiste momenten gepersonaliseerde content krijgen te zien. Volledig geautomatiseerd! Je hoeft niet meer handmatig op een knop “verzenden” of “plaatsen” te drukken om je klanten te bereiken.

 

Met de tools in Hubspot kun je ook analyseren en je marketingcampagnes realtime wijzigen. Zo krijg je meer inzicht in hoe effectief je campagnes zijn en welke campagnes juist wel of juist niet werken. Zo heb je veel meer grip op je marketing en kun je veel efficiënter werken. Door dit te doen wordt er veel tijd bespaard en die tijd kan een online marketeer goed gebruiken om bijvoorbeeld deep dives in de data te doen, maar ook om nieuwe marketing- en content plannen uit te rollen die helpen om jouw bedrijf te laten groeien. En niet te vergeten zijn leads en prospects veel eenvoudiger te identificeren!

Hubspot voor sales

De accountmanagers, binnendienst medewerkers of je salesmanager zijn er ook bij gebaat dat veel verkoopprocessen geautomatiseerd worden. Handmatig orders verwerken, in een notepad bijhouden welke klanten je moet bellen of in een complex systeem, zoals SAP een offerte opstellen is simpelweg niet meer nodig als je met Hubspot werkt. Alle tools die nodig zijn zitten in Hubspot! Het is daarnaast ook nog eens een compleet CRM waarmee je klantrelaties veel gemakkelijker kunt beheren, maar waarmee je ook meer inzicht krijgt in interessante leads en prospects. De tool helpt ook om de leads en prospects te profileren, op te volgen en om ze uiteindelijk te activeren. De sales afdeling ziet ook precies in welke fase van het aankooptraject een klant zit en ze kunnen dus op de juiste momenten een klant benaderen en faciliteren. Dit voorkomt dat ze wekelijks uren spenderen om te informeren of een geïnteresseerde klant nog steeds interesse heeft in jouw producten of diensten.

 

Met behulp van de workflows kunnen veel zaken geautomatiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een offerte. Dat doe je nog altijd handmatig, maar wel vanuit Hubspot CRM. De taken die hieraan vasthangen worden automatisch voor je ingericht en in je dashboard geplaatst. Zo krijg je automatisch een bericht wanneer je een offerte moet opvolgen terwijl je ook via het CRM kunt zien welke contactmomenten er met de klant zijn geweest. Heb je het wel eens meegemaakt dat je een klant hebt gebeld of een bericht hebt verstuurd met de vraag of er nog interesse is en dat je dan als antwoord kreeg dat de koop al met een collega was afgerond? Dat is natuurlijk niet professioneel en met Hubspot voorkom je deze ongemakkelijke situaties.

Maken van een persona die leidt tot echt begrijpen van je doelgroep

LEES TIP

Lead nuturing vraagt om een goed inzicht in de contentbehoefte van de doelgroep. Hiervoor kun je het beste een persona uitwerken.

Hubspot voor services

De verkoop is afgerond en je gaat door met het faciliteren van nog meer klanten en het activeren van leads, maar after sales is minstens zo belangrijk om klanten ook te behouden. Service verlenen wordt vaak gezien als een extra dienst dat geen geld oplevert, maar niets is minder waar. Een klant die goed geholpen wordt en een goede service krijgt komt terug en neemt ook meer af. Dat is wat je wilt! Iemand die niet alleen trouw is aan je organisatie, maar die zelfs als ambassadeur van je product, merk, dienst of bedrijf kan optreden. Met Hubspot voor services wordt service verlenen een fluitje van een cent terwijl het ook nog eens kosten bespaard!

 

Hubspot services bevat extra diensten, zoals een live chat, zodat klanten direct en via de website in contact kunnen komen met een medewerker, maar ook een goed ticket systeem zorgt ervoor dat klanten hun problemen of vragen snel kenbaar kunnen maken. Iedereen heeft toegang tot de openstaande tickets die ook in Hubspot CRM aan de betreffende klant worden gekoppeld. Zo kan een accountmanager al vrij snel zien dat een goede klant van hem een openstaande vraag heeft met betrekking tot een product dat is aangeschaft. En in een eventueel contactmoment kan de accountmanager hier handig op inspelen. Zo wordt er niet alleen een stuk efficiënter gewerkt en dus ook tijd en geld bespaard, maar je verrast de klant op een positieve manier.

 

Hubspot voor services heeft niet alleen te maken met service verlenen, maar ook met het verzamelen van data. Zo kun je workflows en communicatie inrichten die bijvoorbeeld betrekking hebben op een klanttevredenheidsonderzoek. Door middel van bijvoorbeeld een survey die na een bepaalde tijd automatisch naar een klant wordt verstuurd als de verkoop is voltooid en de levering van een product of dienst heeft plaatsgevonden. Je zou zelfs met de data en de tool een kennisbank kunnen opstellen waarmee je zowel toekomstige als bestaande klanten veel beter kunt faciliteren. En met behulp van Hubspot CMS kun je deze kennisbank bijvoorbeeld weer plaatsen en bijhouden via de website.

Integraal koppelen met bestaande systemen

Een groot voordeel van Hubspot is dat je na het besluit om de tool te gebruiken geen of in ieder geval niet direct afscheid hoeft te nemen van de systemen die al in gebruik zijn, want Hubspot is integraal te koppelen aan de systemen die je al gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een PIM of een CMS voor je website, het ERP-systeem en zelfs je mailclient. Zo creëer je een omgeving waarin klanten worden geanalyseerd, geactiveerd en gefaciliteerd. Door deze koppeling met bijbehorende workflows te maken, maak je serieuze efficiencyslagen in je bedrijfsprocessen en de tijd die overblijft kan goed gebruikt worden voor andere werkzaamheden die eveneens aandacht nodig hebben om het bedrijf en de omzet te laten groeien.

Samenwerken met een Hubspot-partner

Hubspot is geen systeem dat binnen een dag operationeel is, bovendien is het een proces waar je tijd in moet investeren. En hoe gebruiksvriendelijken de too, des te ingewikkelder is het om het systeem te koppelen en te integreren. Daarom heb je ook de hulp van een expert nodig. Een Hubspot-partner die je feitelijk vanaf het eerste moment dat je interesse hebt aan de hand meeneemt en je begeleidt tot aan het moment dat Hubspot volledig operationeel is. Zo weet je zeker dat de systemen op de juiste wijze aan elkaar worden gekoppeld, dat je gebruikmaakt van de juiste ‘hubs’ en dat de workflows op een correcte wijze zijn aangemaakt. In eerste instantie zal een Hubspot-partner je ook een live-demo geven van de tool. Zodat je in de praktijk kunt zien welke voordelen Hubspot te bieden heeft. CustomerScope is een Hubspot-partner die je hierbij kan helpen!

Hubspot logo

CustomerScope is gecertificeerd partner van Hubspot. Wij laten je graag zien wat Hubspot voor jou kan doen

De prijzen van Hubspot

We sluiten af met de prijs. Hubspot is gratis! Althans, bepaalde modules zijn gratis te gebruiken, maar hoe meer ‘hubs’ en functies des te duurder het pakket. Een groot voordeel is dat je niet direct voor het meest uitgebreide pakket hoeft te kiezen maar Hubspot ook in fases kunt uitrollen.

De prijzen variëren en worden gebaseerd op de gekozen modules en het aantal gebruikers  dat toegang heeft tot Hubspot in jouw bedrijf. Hier geldt ook weer, hoe meer gebruikers des te duurder. Wij kunnen je precies vertellen welke kosten er gemaakt moeten worden indien je kiest voor een Hubspot oplossing.

Gratis whitepaper:

Inbound marketing

Handboek inbound marketing

 

'Werken aan een online aanpak die leidt tot meer leads, meer sales en een hogere klantloyaliteit'

Download de gratis whitepaper over inbound marketing voor ondernemers, marketing- en salesmanagers. Leer hoe leadgeneratie werkt, hoe je het in de basis opzet met handige tools die je snel verder helpen. 

Leestips: