De Contentkalender
"7.5 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks social media." Zonder planning geen succes.Contentkalender
”Een contentkalender geeft structuur al je publicaties zoals social media, blogs, emails en campagnes“
Werk jij al met een contentkalender? Of plaats jij al je berichten ad hoc? Vind je het lastig om iedere keer weer content te bedenken? Om te verzinnen wat je op social media of bijvoorbeeld in je mails kunt plaatsen? Heel herkenbaar! Niet alleen voor structuur, inspiratie en het inspelen op de actualiteit maar ook het voorkomen van ad-hoc situaties en het vermijden van veel zoekwerk is het heel handig om met een contentkalender te werken.
Het maken van een contentkalender is niet ingewikkeld en je hoeft er geen dure tools voor aan te schaffen. Je kunt het eenvoudig zelf. Hieronder lees je hoe jij zelf gemakkelijk een contentkalender maakt.
Waarom is een contentkalender handig?
LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, etc. vragen om content en het allerliefst dagelijks. Continuïteit is belangrijk in het geval van posts en publicaties omdat het zorgt voor zichtbaarheid en herkenbaarheid bij jouw doelgroep.
Door de inhoud van jouw content van tevoren te bepalen en vast te leggen in de socialmediakalender post je consequent en creatief op alle door jou gewenste socialmediakanalen. Door er bewuster mee bezig te zijn creëer je ook meer impact met jouw content en dat is weer gunstig voor het algoritme. En -dus- jouw zichtbaarheid.
Onze dienstverlening in social media
Lees meer over:
Onze dienstverlening in social media
Lees meer over:
Waarom is een contentkalender handig?
LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, etc. vragen om content en het allerliefst dagelijks. Continuïteit is belangrijk in het geval van posts en publicaties omdat het zorgt voor zichtbaarheid en herkenbaarheid bij jouw doelgroep.
Door de inhoud van jouw content van tevoren te bepalen en vast te leggen in de socialmediakalender post je consequent en creatief op alle door jou gewenste socialmediakanalen. Door er bewuster mee bezig te zijn creëer je ook meer impact met jouw content en dat is weer gunstig voor het algoritme. En -dus- jouw zichtbaarheid.
De voordelen van het werken met een contentkalender
Nog even de voordelen voor jou op een rijtje:
- Consequent & regelmatig posten,
- Structuur & overzicht,
- Content met meer impact,
- Tijd besparen door efficiency,
- Geen ad-hoc stress.
Een contentplanning geeft rust en overzicht
In de planning maak je zichtbaar op welke dag, welke content jij deelt met jouw doelgroep. Zo blijf je onder de aandacht van jouw doelgroep (want uit het oog, is uit het hart). Als onderdeel van jouw socialmediastrategie, om zichtbaar te blijven en jouw social media succesvol te laten zijn is het zinvol met een social media kalender te werken.
Op de diverse socialmediakanalen kun je jouw content van tevoren inplannen op de door jouw gewenste data en tijdstippen. Publicatie gaat automatisch, handig in geval van drukte of als je op vakantie bent.
Een planning geeft rust en overzicht
In de kalender maak je zichtbaar op welke dag, welke content jij deelt met jouw doelgroep. Zo blijf je onder de aandacht van jouw doelgroep (want uit het oog, is uit het hart). Als onderdeel van jouw socialmediastrategie, om zichtbaar te blijven en jouw social media succesvol te laten zijn is het zinvol met een social media kalender te werken.
Op de diverse social media kanalen kun je jouw content van tevoren inplannen op de door jouw gewenste data en tijdstippen. Publicatie gaat automatisch, handig in geval van drukte of als je op vakantie bent.
In 3 stappen jouw eigen social media contenkalender maken
Start op een eenvoudige manier door gebruik te maken van een Excel bestand of een Google Spreadsheet voor het maken van jouw social media of content kalender. Voeg in je spreadsheet kolommen toe voor datum, uur, agenda, verantwoordelijke, categorie, onderwerp en de diverse social media kanalen. En niet onbelangrijk, selecteer alvast de desbetreffende afbeeldingen en sla deze op.
Stap 1. Zet eerst je eigen content en promoties in de kalender. Lanceer je een nieuw product? Heb je bepaalde aanbiedingen? Een evenement, een beurs, de start van een nieuwe opdracht? Leg de data vast waarop je dit wilt delen met jouw doelgroep.
Stap 2. Plan volgens de inhaakkalender speciale (feest)dagen waarop je kunt inspelen met jouw relevante content.
Stap 3. De kalender is dan al redelijk gevuld, de open plekken vul je met jouw eigen berichten. Denk aan blogposts, nieuwsbrieven, verjaardagen van collega’s, etc. De kalender geeft jou structuur maar is ook een flexibel document waardoor het jou de mogelijkheid biedt in te spelen op de actualiteit.
Bepaal van tevoren content categorieën
Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen afwisseling en consistentie. Bepaal daarom een aantal categorieën met een herhalend karakter maar die je steeds anders invult.
Een medewerker in het zonnetje, werken achter de schermen, nieuws uit jouw bedrijfstak, content van je partners, inspirerende quotes, een opiniestuk, tips etc. zijn waardevolle thema’s om op in te haken op jouw social media kanalen en waarmee je de interesse wekt van jouw doelgroep.
Download gratis:
whitepaper over contentmarketing.
‘Het inzetten van de juiste content en juiste marketingkanalen leidt tot meer aanvragen en merkbeleving.’
Onze whitepaper over contentmarketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.
Het bevat een uitgebreide handleiding om een goede strategie op te zetten, welke kanalen je kunt kiezen, hoe je een contentplanning opzet en veel tips.
‘CustomerScope, Anco, heeft voor onze 20 aangesloten retail ondernemers een workshop Facebook-marketing verzorgd. Wat een kennis en passie, heerlijk! Er was een groot verschil in kennisniveau van de deelnemers maar Anco speelde hier erg goed op in. Dankjewel!’
Benieuwd naar jouw groeikansen?
Graag informeren we je kosteloos en vrijblijvend.