Social media Strategie

"7.5 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks social media."
  1. Home
  2.  » 
  3. Onze dienstverlening
  4.  » 
  5. Social media marketing
  6.  » Social media strategie

Social media strategie

”Beschik jij over een social media strategie?”

 

Succes op social media: iets waar veel bedrijven naar streven. Dat gaat je niet lukken door volgers te kopen, een paar hashtags onder je post te zetten of dagelijks content te pushen. Hiervoor is een strategie nodig, een echte social media strategie.

 

Een social media strategie; jij kunt niet zonder!

Social media is bijna niet meer weg te denken uit een algemene online strategie. Met een social media strategie beschrijf je eigenlijk hoe en waarom je social media gaat inzetten.

Voor elke fase in de customer journey is er een socialmediakanaal te vinden dat hiervoor geschikt is. Een paar jaar terug zagen we social media echt als branding kanalen. Hier is het nog steeds heel erg geschikt voor, maar de mogelijkheden zijn inmiddels zo uitgebreid dat het steeds meer e-commerceplatformen worden. Met de introductie van bijvoorbeeld Instagram Shopping kun je gemakkelijk relevante bezoekers overhalen jouw product te kopen. Daarnaast kun je ook steeds eenvoudiger leads verzamelen door middel van leadgeneratie.

Laten we er samen voor gaan!

Social media

In 5 fases bouwen aan een social media strategie

Het inzetten van socialmediakanalen is niet alleen verschillend per fase, maar ook verschillend voor B2B en B2C. Zo is Snapchat bijvoorbeeld perfect in te zetten in de B2C ‘see’ en ‘respond’ fase om awareness te creëren. Snapchat zul je niet zo snel voorbij zien komen in de B2B-branche. Hier is LinkedIn weer een belangrijk platform en dit zie je dan ook regelmatig terugkomen in de customer journey.

Maar hoe zet je nu deze kanalen ook daadwerkelijk goed in en bouw je echt een social media strategie? Voor het opzetten van jouw social media strategie hanteren wij 5 fases. Iedere fase speelt in op een bepaald aspect binnen social media wat samen een volledige strategie vormt. Er is geen concreet eindpunt, alle fases blijven zich herhalen. Met CustomerScope doorloop je een soepel proces en ben je verzekert dat op de juiste manier social media wordt ingezet.

Een social media strategie opzetten bestaat uit  5 fases:

Stap 1. Doelstellingen bepalen en vertalen naar social media doelstellingen door ze SMART te maken

Stap 2. Doelgroep-content-behoefte definiëren. Samen bepalen we aan de hand van persona’s wat de doelgroep aanspreekt

Stap 3. Media en middelen. Hier definiëren we welke social media kanalen we gaan inzetten en waarop we jouw content gaan verspreiden.

Stap 4. Contentplanning uitwerken. Samen bepalen we welke content je wilt verspreiden en plannen de creatie en publicatie

Stap 5. Opvolgen resultaten. Hiervoor leggen we een gemakkelijk te gebruiken dashboard aan. 

social media strategie bouwstenen

Meer weten over social media marketing toepassen? Lees ook:

Facebook strategie voor IVPG
Social media afbeeldingen
Het meest klantgerichte tuincentrum van Nederland.

Jouw social media aanpak staat als een huis!

Nadat we bovenstaande 5 fases nauwgezet hebben doorlopen en afgerond staat jouw social media strategie als een huis. Wij adviseren onze klanten als onderdeel van de social media strategie budget te reserveren voor adverteren op de social media kanalen. De algoritmes van de social media platformen werken namelijk zo dat engaging content beter wordt beloond met een plaats in de tijdlijn van de (potentiële) bezoeker of klant. Om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid en/of het bereik van jouw content wordt vergroot, kun je er aan denken om deze te promoten door middel van adverteren.

We denken goed na over hoe we zo efficiënt mogelijk hoogwaardige content kunnen produceren en dit zo effectief mogelijk inzetten op de social media kanalen. Dat scheelt tijd en geld.

 

 

Meten is weten als onderdeel van een social media strategie

Om jouw social media doelen te behalen en te meten is het handig om bij het bepalen van jouw social media strategie een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen en het verloop periodiek (wekelijks of maandelijks) bij te houden. Op deze manier kan je zien of de doelen worden behaald of dat je toch de content moet bijschaven om de doelstellingen te realiseren. CustomerScope is marketing partner en kan jou hierbij helpen. Wij maken alles meetbaar en experimenteren met verschillende versies en visies.  Altijd op zoek naar het beste resultaat voor jouw onderneming!

Download gratis:  Handboek content marketing

‘Alles wat je moet weten over goed social media inzetten als onderdeel van je contentstrategie’

Handboek content marketing

Onze whitepaper content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die via hun online kanalen beter in verbinding willen komen met hun doelgroep. 

Na het lezen van deze whitepaper weet je wat content marketing is, hoe je een strategie uitwerkt, de contentbehoefte van de doelgroep bepaald, via welke kanalen je in verbinding kan komen, het inzetten van advertentiemogelijkheden en krijg je handige tools aangereikt die je snel verder helpen.

CustomerScope, Anco, heeft voor onze 20 aangesloten retail ondernemers een workshop Facebook-marketing verzorgd. Wat een kennis en passie, heerlijk! Er was een groot verschil in kennisniveau van de deelnemers maar Anco speelde hier erg goed op in. Dankjewel!’

GRS Retail

Wieger Galema, Account- en acquisitiemanager

‘Hele praktische en heldere workshop waarin inspirerend, praktisch en nuttige informatie op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd.  Het geeft ons aanknopingspunten en structuur hoe zelf betere stappen te zetten om social media te gebruiken voor naamsbekendheid en omzetgroei’
Tuincentrum Boxtel

Sjaak, Directeur Eigenaar

Benieuwd naar jouw groeikansen?

Graag informeren we je kosteloos en vrijblijvend.