De voordelen van een Facebook shop

 

“Een enorme kans om je producten eenvoudig en met veel beleving onder de aandacht te brengen van je doelgroep”

 

Online collecties bekijken, info over producten vinden, dingen die jou interesseren opslaan of in je winkelmandje plaatsen, producten doorsturen naar je vrienden en super makkelijk tot aankoop overgaan. Dit allemaal in Facebook en Instagram zelf, zonder ooit de platformen te verlaten. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de mogelijkheden die Meta biedt op het gebied van e-commerce.

 

Nog even de Facebook Shop voorstellen

De Facebook shop is een e-commerce functie voor je webwinkel die van toepassing is op alle Facebook-platformen. Hiermee kan je de online verkoop van producten een flinke boost geven, omdat een groot aandeel van jouw doelgroep zeer waarschijnlijk een regelmatige social media gebruiker is.

Facebook shopping geeft de mogelijkheid dat je 1-op-1 direct contact kan opnemen met je klanten via de eigen chatdiensten van Facebook: Messenger, Instagram Direct of WhatsApp. Zo kan je op een persoonlijke en laagdrempelige manier een trouwe relatie met je klanten aangaan.

 

Wat kan je met de Facebook Shop-functie?

Beschouw de Facebook Shop-functie echt als een digitale winkeletalage, waarmee je dus ook aangepaste collecties kan maken door jouw productaanbod te categoriseren met als doel dat jouw doelgroep sneller en gemakkelijker via social media ontdekt wat bij hem of haar past.

Hiermee ben je dus in staat om je producten op je Facebook-pagina en Instagram-profiel te presenteren zonder dat een social media gebruiker hoeft te wisselen van app en de webshop hoeft op te zoeken op internet via Google Chrome of Safari. Het werkt simpel!

Bovendien kan je de Facebook-winkel helemaal ontwerpen en inrichten zoals jij wilt, zodat het optimaal kan aansluiten bij de branding van jouw merk. De lay-out en kleuren kun je aanpassen naar eigen voorkeur en smaak om een opvallende merkidentiteit te creëren op Facebook en Instagram.

We hebben een aantal Facebook shops opgenomen als voorbeeld. Zo kan een winkel eruit zien. Naast pagina’s die wij zelf beheren hebben we ook voorbeelden opgenomen waarover we echt enthousiast zijn. Onderstaand daarvan twee voorbeelden.

 

De voordelen van Facebook Shopping

Er zijn veel voordelen denkbaar. Onderstaand tref je aantal zaken aan waar wij enthousiast van zijn. Dit omdat het de beleving rondom het product vergroten en het gemakkelijk maken om te kopen.

Producten taggen

Het is mogelijk om je producten in Facebook-berichten te taggen in alle afbeeldingen om de verkoop te stimuleren.

Zo is iedere productkijker direct op de hoogte van alle beschikbare producten. Aan elk product in een afbeelding kan je een prijskaartje toevoegen. Wanneer gebruikers met hun muis over het pictogram bewegen, wordt productinformatie weergegeven.

Onderstaand voorbeelden hoe berichten een tag kunnen krijgen, waardoor direct doorgeklikt kan worden naar de productinformatie en of direct naar de webwinkel.

Gebruik maken van Facebook’s sociale betrokkenheid

Door Facebook Shopping te gebruiken of een Facebook Shop-tabblad aan je pagina toe te voegen, profiteer je van de manier waarop gebruikers zich bezighouden met Facebook. Als potentiële klanten jouw producten in je Facebook-winkel bekijken, kunnen ze jouw producten leuk vinden, ze voor later bewaren, ze met vrienden delen of een opmerking achterlaten met een vraag of hun mening delen.

Onderstaand een voorbeeld van het tabblad shopping en de informatiepagina over het product.

 

“Een Facebook-winkel kan de wrijving in het verkoopproces helpen verminderen

In de ideale situatie maak je het aankoopproces zo makkelijk mogelijk zonder fricties.  Gelukkig maakt een Facebook-winkel het leven van Facebook-gebruikers gemakkelijker, waardoor ze minder snel afhaken. Ze kunnen door je producten bladeren in hetzelfde venster dat ze gebruiken om met vrienden te chatten. Ook kunnen ze producten aan hun winkelwagentje toevoegen en vervolgens uitchecken op het platform, of naar je website gaan om een productaankoop te voltooien.

 

Je kan persoonlijk communiceren met klanten via 1-op-1 chatberichten

Hebben je potentiële klanten ergens twijfels of vragen over? Vrij simpel kunnen ze nu direct op een toegankelijke wijze een chatbericht sturen voor meer productinformatie. Hier kan je dan als ondernemer zijn of haar bezwaren wegnemen door het om te buigen met een onweerstaanbaar verkoopargument.

 

24/7 heb je inzicht in allerlei relevante statistieken

Specifiek per product kan je het aantal weergaven, klikken en aankopen in kaart brengen, zodat je altijd in één oogopslag helder hebt wat het effect is van ieder social media bericht, waarin je de producten een tag meegeeft. Hoe je dat toepast lees je hieronder.

 

Hoe tag ik mijn producten?

Je kunt producten uit je Facebook-paginawinkel of catalogus taggen in je foto’s en video’s. Als mensen de getagde producten in je berichten zien, kunnen ze op de tags klikken om te beginnen met shoppen. Je kunt producten taggen wanneer je een bericht maakt of producten taggen in een bestaand bericht.

Voordat je hieraan begint, moet je uiteraard eerst producten hebben in je Facebook-paginawinkel.

Producten taggen wanneer je een bericht maakt:

  • Upload je foto- of videobericht,
  • Klik op het pictogram Producten taggen,
  • Klik in een foto op het product dat je wilt taggen en typ de productnaam. In een video kun je beginnen met het typen van de productnaam,
  • Klik op Publiceren.

Nu zie je de producten die je hebt getagd in je bericht. Ik raad je aan om minder dan vijf producten per afbeelding te taggen, zodat klanten zich focussen op je meest relevante producten.

 

Een promotie toevoegen

Als je een aanbieding hebt gemaakt, kun je deze weergeven met een promotiebanner bovenaan de startpagina van je winkel.

Een banner toevoegen:

  1. Klik in het vervolgkeuzemenu Startpagina onder Uitgelicht op Promoties,
  2. Klik op + Promotie toevoegen,
  3. Selecteer je promotie(s) of maak een nieuwe,
  4. Klik op + Bevestigen.

Om een promotie uit te lichten als afzonderlijke collectie, moet je deze instellen op het tabblad Promoties in Handelsbeheer.

Het opzetten van een Facebook en Instagram shop

 

Beide platformen behoren tot de Meta familie en worden vanuit de businessmanager aangestuurd. In ons artikel “in-7-stappen-een-facebook-en-instagram-shop-opzetten” gaan we uitgebreid in op het opzetten van de facebook winkel.  Onderstaand een mooi voorbeeld hoe tuincentrum Leurs de shopfunctie

De lay-out en stijl van je winkel aanpassen

Als je je winkel aanpast door collecties en producten toe te voegen, kun je bepalen hoe deze worden weergegeven aan je klanten. Je volgers kunnen een melding krijgen als je een nieuwe collectie publiceert.

Je kunt de lay-out en stijl van je winkel aanpassen op het tabblad Winkels van Handelsbeheer, bij Lay-out. Op dit tabblad kun je een voorbeeld bekijken om te zien hoe je winkel eruitziet nadat je wijzigingen hebt aangebracht zodat alles past bij je merk. Hieronder volgen enkele extra opties voor het aanpassen van je winkel:

  • Uitgelichte collecties, producten en promoties toevoegen, verwijderen en ordenen door ze te slepen en los te laten,
  • Collecties kiezen om bovenaan je winkel uit te lichten,
  • De kleur van je knoppen kiezen,
  • Een voorbeeld bekijken van hoe je winkel eruitziet op Facebook en Instagram en in de lichte en donkere modus.

 

Je winkel opmaken en vullen

Op het tabblad Winkels in Handelsbeheer kun je je winkel aanpassen door collecties, producten of promotiebanners aan de startpagina van de winkel toe te voegen. Je kunt de voorraad in je winkel aanpassen om te selecteren hoe je al je producten wilt weergeven.

Er is veel informatie beschikbaar over zaken als:

Een collectie op product in je winkel uitlichten

Je voorraadinstelling kiezen

Via het Facebookplatform kun je hierover informatie vinden. Klik hier.

 

Handboek Facebookmarketing.

 ‘Handige tips en tools om je resultaat te verbeteren’.

 

Leestips: