Een Social Media Strategie: effectief en efficiënt in 5 stappen
In 5 stappen een goede strategie opzetten.
Een social media strategie is essentieel voor een succesvolle marketingaanpak. De populariteit en het gebruik van sociale media blijft groeien. Tegelijkertijd worden de mogelijkheden voor het maken van aantrekkelijke content en het activeren van doelgroepen steeds geavanceerder. Maar welk platform gebruik je waarvoor? En hoe zorg je voor een doordachte aanpak?
In dit artikel nemen we je mee in de basisstappen voor het opstellen van een effectieve social media strategie.
Inhoud artikel over het opzetten van een social media strategie
- Wie bereik je met een social media strategie?
- Verschillende platformen
- Het kiezen van een socialmediaplatform
- Het ontwerpen van een social media strategie!
- In het kort de belangrijkste platformen toegelicht
Wie bereik je met een social media strategie?
Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Veruit de meeste Nederlanders maken er gebruik van, maar elk platform biedt unieke mogelijkheden en wordt om verschillende redenen gebruikt. Of het nu gaat om verbinden, leren, inspireren, of simpelweg vermaakt worden – er is voor iedereen wat wils.
Dit blog neemt je mee in de fascinerende wereld van social media en helpt je ontdekken hoe je optimaal gebruik kunt maken van de unieke eigenschappen van elk platform.
Verschillende platformen, verschillende kansen
Facebook, Instagram, LinkedIn, X (voorheen Twitter), WhatsApp en Messenger trekken dezelfde mensen aan, maar elk platform biedt unieke kansen. Elk kanaal heeft zijn eigen contentvoorkeuren en vraagt om een gerichte aanpak. Speel hierop in, en vergroot je bereik en betrokkenheid.
Instagram draait om visueel sterke verhalen—dé plek om jouw unieke verhaal te vertellen met mooie en relevante content. Facebook bedient een bredere, vaak oudere doelgroep en is ideaal voor interactie en e-commerce dankzij de veelzijdige advertentie-opties. LinkedIn richt zich op de zakelijke markt, perfect om een professioneel netwerk op te bouwen en thought leadership te tonen.
Elk platform biedt unieke mogelijkheden. Hieronder verkennen we hoe jij deze kunt benutten.
Het kiezen van de juiste social media platformen
Voordat we ingaan op ons stappenmodel om een goede social media strategie op te zetten besteden we eerst aandacht aan het gebruik van social media in Nederland. Wie bereik je op welk platform. Jaarlijks verricht Newcom hier onderzoek naar. Onderstaand de resultaten van 2024.
Hoeveel social mediaplatforms gebruiken we?
Let eens op de groep 80+, ook hier is een grote participatie.
Het gebruik van de bekende platformen
De onderstaande grafiek toont hoeveel mensen gebruikmaken van een platform, ongeacht of dit dagelijks is. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is Facebook zeker niet irrelevant en heeft het nog steeds een aanzienlijk aantal gebruikers, circa 10 mln. Hoewel het gebruik enigszins afneemt, verschuift het platform naar een oudere doelgroep. Opvallend in de grafiek is de sterke groei van TikTok, dat steeds meer gebruikers aantrekt.
Onderstaand zie je het dagelijks gebruik van verschillende platformen. Opvallend is de afvlakking in het gebruik van Facebook, terwijl Instagram en TikTok sterk blijven groeien. Opvallend bij LinkedIn is het relatief weinig dagelijkse gebruikers. Vooral bij het bouwen van een community rondom je merk of bedrijf is het handig in te spelen op de dagelijkse volgers.
Onderstaand bijzondere ontwikkelingen per social media platform.
Facebook groeit (zie voorgaande grafiek) onder een oudere doelgroep met veranderende doelgroepkenmerken. Onderstaande grafiek maakt dit inzichtelijk. Met 10 mln gebruikers en 6,6 mln dagelijkse gebruikers blijft het wat ons betreft het belangrijkste platform om je doelgroep te bereikenook door alle contentmogelijkheden die het heeft.
TikTok! Gelanceerd in 2020, groeit dit platform enorm in het dagelijkse aantal gebruikers. Het is allang niet meer alleen het platform van de ‘leuke dansjes’. Zoals je in de onderstaande grafiek van Newcom 2023 duidelijk kunt zien, is een oudere doelgroep zeer prominent aanwezig op het platform. Deze trend heeft zich in 2024 zeker voortgezet.
Instagram! Met 5 miljoen dagelijkse gebruikers in 2024 groeit dit platform stevig door. In de onderstaande grafiek is dit goed te zien. Hoewel de grafiek dit niet expliciet toont, is ook de doelgroep van 50 tot 65 jaar sterk vertegenwoordigd. Ongeveer 35% van de Nederlanders in deze leeftijdsgroep gebruikt het platform dagelijks. Het is dus een belangrijk platform om op te nemen in je communicatiestrategie met je doelgroep.
Social media laten beheren?
Geen tijd voor social media? Wij regelen het!
Bespaar tijd en haal het beste uit je social media door het beheer aan ons over te laten. Professioneel, effectief en al vanaf €225 per maand.
Tijd voor het ontwerpen van een social media strategie!
Het hoofdthema van dit bericht is dat je eerst een goede social media strategie dient te bepalen voor je aan de slag gaat. Dit scheelt geld, tijd en een hoop frustratie. Maar hoe doe je dit handig? Hiervoor gebruiken wij altijd 5 bouwstenen. We nemen je mee in de stappen.
Stap 1 begrijp je doelgroep
Wij maken altijd eerst een persona. Dit helpt om vragen te beantwoorden zoals:
- Wat leest de doelgroep graag?
- Wat zijn hun doelen?
- Welke problemen willen ze oplossen?
- Welke socialmediakanalen gebruiken ze?
- Waarom kiezen ze voor jouw bedrijf?
- Enzovoort.
Meer weten? Bekijk onze uitgebreide gids over het uitwerken van persona’s. Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Hij of zij vertegenwoordigt een hele doelgroep. Het is een verzonnen persoon die als een specifieke klant van jouw bedrijf tot leven komt. Met behulp van persona’s creëer je dus ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen, die in de praktijk lastig te targeten zijn.
Stap 2 wat is de behoefte?
In deze fase beantwoordt je de vraag wat de behoefte is aan inspiratie én informatie die jouw klant zoekt. Bedenk dat social media wordt gebruikt voor ontspanning, leren en vermaak. Mensen willen verrast worden, leuke dingen ervaren en even tot rust komen. Hoe aansprekender en relevanter de content is, hoe meer engagement dit oplevert.
Zorg ervoor dat jouw content aansluit bij deze behoeften. Analyseer concurrenten, maak gebruik van platformstatistieken en voer een zoekgedraganalyse uit (bijvoorbeeld door hashtags te onderzoeken) om inzicht te krijgen in welke content werkt.
Stap 3 stel duidelijke doelen
Wat wil je bereiken? Zonder doel geen energie. De doelen die je wilt bereiken bepalen je content, de inrichting van je platformen, de contactmogelijkheden en of je wel of niet gaat adverteren. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld:
- Wil je meer naamsbekendheid?
- Groeien in online verkopen?
- % meer fysieke bezoekers naar je winkel?
- Meer klantbetrokkenheid?
- Meer herhalingsaankopen realiseren?
- Social media inzetten als contactkanaal?
- Of een combinatie van bovenstaande!
Stap 4 ontwikkel een contentstrategie
Waarmee moet je rekening houden?
- Vertaal je bedrijfsdoelen naar inspirerende content die de persona aanspreekt. (storytelling)
- Kies het socialmediakanaal of kanalen waarop je actief wilt zijn.
- Werk met een contentkalender. Plan minstens twee maanden vooruit om consistentie en kwaliteit te garanderen.
- Varieer je content, maar houd het relevant en merkgericht.
Inspirerende content maken
Dit is de fase van leren, leren en nog eens leren. Het is cruciaal om jouw bedrijfsmissie en visie te vertalen naar een krachtig verhaal (storytelling). Met dit verhaal neem je jouw lezers op een consistente manier mee in wat jouw bedrijf uniek maakt. Door je unieke boodschap helder en doelgericht over te brengen, versterk je niet alleen de merkbeleving, maar ook de betrokkenheid van je doelgroep met jouw merk.
Nu je weet wie je wilt bereiken en waarom, is het tijd voor de volgende stap: het creëren van content. Content omvat alles wat je online kunt delen, zoals foto’s, video’s, artikelen, podcasts, webinars en meer. Goede content speelt in op de behoeften van je doelgroep: het inspireert, beantwoordt hun vragen en biedt waardevolle informatie die aansluit bij hun interesses.
Met sterke storytelling en relevante content bouw je een merkbeleving op die jouw doelgroep raakt en hen actief betrekt bij jouw bedrijf of merk.
Kanaalkeuze
De keuze van de juiste kanalen is essentieel. Hoe ga je organisch groeien? Hoeveel posts per week zijn effectief? Welke frequentie werkt het beste? En wat is de unieke content-signatuur die jouw merk herkenbaar maakt? Deze aspecten worden hieronder verder uitgewerkt.
Het social media-beheerplatform Coosto heeft hierover veel data verzameld. Lees meer over de beste momenten om te posten, klik hier, en ontdek hoe vaak je moet posten om te werken aan het vergroten van je bereik en organisch te groeien, klik hier.
De contentkalender
Wij werken met een contentkalender, die we minimaal twee maanden vooruit plannen. Dit geeft je de ruimte om hoogwaardige, goed doordachte content te ontwikkelen dat strategisch inspeelt op trends binnen jouw business. Een goede planning zorgt voor rust en focus. Het stelt je in staat om op voorhand na te denken over je berichten en garandeert een samenhangende en professionele merkpresentatie.
Stap 5 meet en verbeter
Wij geven de voorkeur aan een maandrapportage waarin alle resultaten overzichtelijk zichtbaar worden. Bij social media draait het niet om likes, maar om de betrokkenheid (engagement) die de berichten genereren. Binnen de platformen vind je een breed palet aan kengetallen die laten zien hoe de content wordt gewaardeerd. Hoe meer engagement je bereikt, hoe groter het bereik binnen het platform wordt en daarmee ook je mogelijkheden om jouw doelgroep effectief te bereiken. Dit wordt mede bepaald door de algoritmes die de platformen hanteren.
Door deze resultaten maandelijks op strategisch niveau te monitoren, leer je wat je kunt verbeteren en kun je jouw aanpak optimaliseren.
SOCIAL MEDIA STRATEGIE LATEN UITWERKEN
Social media strategie op maat voor gegarandeerd succes!
Wij helpen je met het uitwerken van een effectieve strategie waarmee jouw team direct aan de slag kan. Inclusief gratis training in contentplanning.
In het kort de belangrijkste platformen toegelicht
-
Doelgroep: Breed, maar met een focus op gebruikers van 30 jaar tot 80+.
-
Content: Op Facebook werken visuele posts, livestreams en interactieve content zoals vragen, polls en evenementen goed. Social commerce is belangrijk, met productpromoties, kortingen en aankopen via Facebook-winkels. Inspirerende verhalen, klantreviews en inhakers op trends vergroten betrokkenheid, terwijl advertenties je doelgroep effectief bereiken.
- Frequentie posten: (bron Coosto) 1 keer per twee dagen.
-
Doelgroep: Breed, tot 65 jaar is het uitstekend te gebruiken. Jongeren en jongvolwassenen (18-35 jaar) zijn hier oververtegenwoordigd.
-
Content: Op Instagram werkt visueel aantrekkelijke content zoals foto’s, reels en stories het beste. Inspirerende en esthetische posts, interactieve polls en vragen en korte video’s, maximaal 90 seconden in Reel formaat, zorgen voor betrokkenheid. Daarnaast zijn producttags en shops ideaal voor e-commerce, terwijl authentieke en persoonlijke verhalen je merk versterken.
- Frequentie posten: (bron Coosto) 1 keer per drie dagen.
TikTok
-
Doelgroep: Jonge gebruikers (13-24 jaar), maar inmiddels groeit het platform ook bij oudere doelgroepen.
-
Content: Op TikTok werken korte, creatieve video’s, challenges, humor en trending muziek uitstekend. Authentieke, speelse content zoals tutorials, productdemonstraties en samenwerkingen met creators trekt kijkers.
- Frequentie posten: de beste frequentie bestaat niet en verschilt per bedrijf of merk.
-
Doelgroep: Creatieve en visueel ingestelde gebruikers (voornamelijk vrouwen van 25-45 jaar).
-
Content: Pinterest is sterk in visuele inspiratie en ideeën voor lifestyle, DIY-projecten, mode, interieur en recepten. Het platform trekt gebruikers die actief op zoek zijn naar producten, tips of creatieve oplossingen, waardoor het ideaal is voor merken die visueel aantrekkelijke en informatieve content bieden. Pins met duidelijke visuals en links naar websites of webshops werken het beste voor conversies.
- Frequentie posten: (bron Pinterest) meerdere keren per dag, bij voorkeur minimaal 3 keer. Coosto adviseert ook hier 1 keer per 3 dagen, maar dan wel heel actief te zijn met pinners volgen en repinnen.
-
Doelgroep: Professionals en zakelijke beslissers.
-
Content: LinkedIn is sterk in professionele netwerken, social-selling, B2B-marketing en thought leadership. Content zoals branche-inzichten, zakelijke tips, bedrijfscultuur en persoonlijke verhalen van professionals werkt goed. Het is ideaal voor het delen van expertise en het opbouwen van een geloofwaardige zakelijke aanwezigheid.
- Frequentie posten: (bron Coosto) 1 keer per drie dagen.
X (voorheen Twitter)
-
Doelgroep: Breed, met een focus op gebruikers die snelle updates en discussies waarderen.
-
Content: Op X (voorheen Twitter) werken korte, krachtige teksten, trending hashtags en real-time updates goed. Inhaken op actuele onderwerpen, polls, GIFs en visuele content zoals video’s en afbeeldingen vergroten betrokkenheid. Het platform is ideaal voor nieuws, interactie met volgers en het delen van inzichten.
- Frequentie posten: (bron Coosto) dagelijks.
YouTube
-
Doelgroep: Alle leeftijden, met een focus op 18- tot 55-jarigen.
-
Content: Op YouTube werken lange en korte video’s met waardevolle content zoals tutorials, reviews, entertainment en storytelling goed. Consistentie in kwaliteit en uploads, pakkende titels, aantrekkelijke thumbnails en interactie met kijkers via reacties en communityposts vergroten je succes. Het platform is ideaal voor merkopbouw en conversie via visuele content.
- Bijzondere mogelijkheden: Naast de bekende video, kun je ook podacasts en shorts uploaden.
- Frequentie posten: (bron Coosto) 1 keer per week en drie keer per week voor YouTube Shorts.
Tot slot.
Het opzetten van een goede strategie gekoppeld aan het planmatig werken via een contentkalender krijgt nog te weinig aandacht in het MKB. Hierin tijd investeren loont direct. Graag helpen we ook jou.
Voor CustomerScope augustus 2019 door Anco van Geffen (revisie dec 2022 en dec 24)
Geraadpleegde bronnen:
Social media landschap 2020: Newcom
Download gratis:
whitepaper over content marketing.
Hoe je met content marketing meer klanten aantrekt – een complete gids
Content marketing is een krachtig middel om duurzame groei en succes voor je bedrijf te realiseren. Met waardevolle en relevante content profileer je jezelf als een autoriteit in jouw branche. Het vergroot je geloofwaardigheid, bouwt vertrouwen op bij je doelgroep en is de manier om met hen in contact te komen.
Door consistent waardevolle content te delen, trek je niet alleen meer klanten aan, maar bouw je ook een sterkere connectie met je doelgroep. Maar wat is nu waardelvolle content? In deze handleiding ontdek slimme contentcreatie, kanaalkeuze, contentplanning en praktische tips in onze whitepaper voor ondernemers, marketing- en salesmanagers!
Leestips:
MDP de beste posities in Google veroveren en marktgroei.
MDP had een heldere ambitie: prominente posities in Google veroveren, conversies verhogen en marktaandeel terugwinnen.
Waarom iedere ondernemer een digitale marketingstrategie nodig heeft
In het digitale tijdperk van 2025 blijft leadgeneratie essentieel voor bedrijven die online willen groeien en hun doelgroep willen bereiken.
10 tips voor 2025 om meer leads te genereren via je website!
In het digitale tijdperk van 2025 blijft leadgeneratie essentieel voor bedrijven die online willen groeien en hun doelgroep willen bereiken.