Een optimale SEO-tekst schrijven

“Zo schrijf je de perfecte tekst voor zoekmachines en voor jouw doelgroep”

 

Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je een optimale SEO-tekst nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Met een SEO-tekst kom je hoog in Google op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Zo trek je meer bezoekers naar je website, haal je meer klanten binnen en én verhoog je je omzet.

In dit artikel leg ik aan de hand van een stappenplan uit hoe je een goede tekst schrijft en opmaakt. Het gaat bij SEO niet alleen om de inhoud, het moet ook smoelen, het oog wil namelijk ook wat.

Het is goed je te realiseren dat niet alleen de tekst bepalend is voor een goede ranking, maar belangrijker nog is de techniek van je website en het aantal back-links dat een artikel of website krijgt. In dit blog ga ik daar niet verder op in.

In dit artikel gaan we het specifiek hebben over het ontwerpen en plaatsen van een tekst op de website. Behandeld worden:

  1. Zoekwoordenonderzoek,
  2. SEO-teksten schrijven,
  3. Optimaliseren van een tekst voor zoekmachines.

 

Stap 1: Bepaal waar men op zoekt

Als mensen zoeken in Google, gebruiken ze daar zoekopdrachten voor. Een zoekwoord is bijvoorbeeld “online marketing”.

Heb jij een sterke SEO-tekst geschreven voor je website die helemaal gericht is op precies deze zoekopdracht? Dan maakt deze tekst een goede kans om hoog in Google te komen. Hoog ranken levert je direct nieuwe bezoekers en hopelijk nieuwe klanten op.

Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden/zoekzinnen (long tail key word) je precies moet gebruiken voor je SEO-teksten? Daar kom je achter via een zoekwoordenonderzoek In ons artikel en zoekwoordonderzoek lees je hier alles over.

Stappenplan voor het opzetten van een zoekwoordstrategie

Lees tip

Wil je zelf een zoekwoordenonderzoek opzetten, dan hebben wij een handige stappenplan gemaakt. Deze is hier gratis te downloaden.. > > klik hier

Stap 2: Een optimale SEO-tekst schrijven

Je hebt nu één zoekwoord of een zoekwoordzin (in het vervolg van deze tekst volstaan we met zoekwoord, maar dit kan dus ook een zoekwoordzin zijn) waarmee je aan de slag gaat en dus kunt gebruiken voor je SEO-tekst.

Het is belangrijk dat je een goed doel voor ogen hebt voor het maken van de tekst. Door het volgen van onderstaande stappen wordt dit eenvoudiger:

  1. Tekstonderzoek,
  2. Opzet maken,
  3. Het schrijven van de SEO-tekst,
  4. Schrijftips.

 

1. Tekstonderzoek

Begin met een onderzoek naar wat anderen gepubliceerd hebben over het zoekwoord. Je hebt dan al vrij snel een goed idee waarover je kunt schrijven.

Doe dit door de eerste 5 artikelen, die je krijgt als je het zoekwoord Googelt, vluchtig door te lezen. Let op! Dit betreft dan wel de niet betaalde artikelen, dus de artikelen zonder het woord “Advertentie”.  Je krijgt hierdoor een indruk over de richting van de tekst en de behoefte van de lezer, jouw doelgroep. De best rankende artikel in de zoekmachine geven een goed antwoord op de vragen waarnaar de doelgroep op zoek is. Het is niet voor niets dat ze als eerste gerankt worden. Ze voorzien het beste in de contentbehoefte.

Nooit letterlijk teksten kopiëren. Behoudens auteursrechten zal ook Google het artikel niet tonen in de zoekresultaten. We noemen dit duplicated content. Als een crawler twee de zelfde teksten aantreft rank deze het orgineel. Het andere laat het links liggen, omdat vertonen zinloos is. 

 

2. Opzet maken voor een optimale seo-tekst

Maak een opzet voor je artikel. Wij starten allereerst met het schrijven van de hoofdstukken en paragraven. Je maakt als het ware een index. Dit wordt de kapstok  Hiermee creëer je gelijk de structuur van jouw artikel.

Het best rankende artikel in de zoekmachine wordt gezien als de norm en hierin vind je dus ook goede aanknopingspunten voor je structuur.

 

3. Het schrijven van de SEO-tekst

Je begint nu met het schrijven van de tekst.

In deze fase gaat het erom dat je jouw boodschap voldoende op papier krijgt. Maak je (nog) niet te druk over een alinea-indeling, spellingsfouten en of je zinnen goed lopen. Het optimaliseren voor SEO vraagt nog de nodige fine tuning.

 

4. Schrijftips voor SEO-teksten

Een blog/websitetekst vraagt om een andere opzet dan een artikel in de krant of in een boek.  Mensen lezen online namelijk een stuk vluchtiger, snellen koppen en scannen een pagina. Bedenk zelf maar eens hoe lang jij zelf een websitepagina bezoekt. Lees je dan ook daadwerkelijk alles? Waarschijnlijk niet.

Voor een goed opgezet blog/artikel/landingspagina geldt, houdt er rekening mee dat mensen:

  1. vluchtig de inleiding en de koppen in het artikel scannen,
  2. als de scan interessant lijkt lezen ze alinea’s snel en vaak niet volledig,
  3. teksten volgens een F-patroon lezen; ze volgen de vorm van de letter F om de tekst te scannen op relevante inhoud,
  4. aangetrokken worden tot de tekst doordat het opgedeeld wordt in korte alinea’s en voorzien van titels en visuele ondersteuning.

Nu je dit weet is het verstandig om je tekst zo makkelijk mogelijk leesbaar, dus scanbaar te maken voor de lezer:

  • Gebruik veel witte ruimte en titels,
  • Voorzie elke alinea van een duidelijke titel en eventueel een sub-titel,
  • Schrijf in korte, duidelijke zinnen van maximaal 20 woorden,
  • Schrijf korte alinea’s (maximaal 150 woorden),
  • Maak slim gebruik van opsommingen en afbeeldingen,
  • Begin in elke alinea met de kern en leg dit daarna uit. Zo houd je de aandacht vast,
  • Gebruik signaalwoorden om alinea’s aan elkaar te knopen, zoals want, omdat, maar, bijvoorbeeld, dus, tot slot, enz.
Fitness marketing maandelijkse managementrapportage

GRATIS SEO AUDIT

Wij kunnen best voorstellen dat het voorgaande lastig is. Wil je een gratis audit, zodat je direct weet waaraan je moet werken? Stuur even een mailtje en wij maken een gratis SEO scan.

Stap 3: Optimaliseren van je SEO-teksten

Het artikel is klaar. Tijd om deze te optimaliseren voor de crawler; de robot van de zoekmachine die de teksten inventariseert en rankt. Door de juiste opmaak wordt de tekst gemakkelijk geïndexeerd – en dus- ook de leesbaarheid voor je doelgroep geoptimaliseerd.

Het is een denkfout te veronderstellen dat we het doen voor Google. Google laat zich leiden door wat mensen in het algemeen als prettig en relevant ervaren. Door je tekst zo optimaal mogelijk te schrijven zorg je er dus voor dat je doelgroep een prettigere leeservaring heeft. Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten.

Hoe je dit realiseert voor de zoekmachine behandelen we in de onderstaande 5 stappen.

 

1. Stop zoekwoorden in de koppen

Verwerk je zoekwoord in de kop van je artikel. In je website CMS en of HTML-code kom je deze tegen als H1, H2, H3, H4 en verder. Behalve dat ze variëren in grootte geven ze Google/Bing belangrijke informatie over jouw tekst.

De H1 is gereserveerd voor de titel van jouw SEO-tekst. Er is er dus maar één en staat bovenaan. De titel is nooit langer dan 65 tekens. Advies is het kort te houden.

De H2 onderscheidt de alinea’s van elkaar. Zie het als paragraven. Het is belangrijk dat je meerdere keren het zoekwoord in relatie tot de inhoud van de alinea toelicht.

De H3 t/m H6 zijn verder opties om je tekst te structureren.

 

2. Verwerk zoekwoorden in je SEO-tekst

Uiteraard neem je het zoekwoord in de tekst op. Zet het in ieder geval in het begin van de tekst. Liefst ergens in de eerste zin van de eerste alinea. Dan weet de zoekmachine direct wat het belangrijkste onderwerp van je tekst is. Voorts helpt het de bezoeker in de eerste scan om te bepalen of het een relevante pagina is.

Een goede SEO-tekst heeft tussen 0,5% en 2,5% aan zoekwoorden. Een korte tekst van 300 woorden dus circa 8 keer en een tekst van 2000 woorden volstaat 0,5% en dus 10 keer.

Verdeel het zoekwoord op een natuurlijke manier over je tekst en neem het ook op in een aantal H2’s. Het geheel moet een natuurlijk verhaal zijn. Voorkom spammen!!! Google waardeert dit niet en kan zelfs je SEO-artikel daarom minder laten zien.

Google en Bing zijn uitstekend in staat je tekst te lezen. Als je synoniemen gebruikt voor je zoekwoord zal dit prima werken. Neem het altijd op in de H1, enkele H2’s en een enkele keer in je tekst.

 

3. Multimedia brengt je tekst tot leven

Een artikel is minimaal 350 woorden lang. Hoe langer hoe beter. De zoekmachines waarderen uitgebreide content. Dit omdat het veronderstelt dat deze artikelen uitgebreider het onderwerp belichten.

Alleen tekst in de krant werkt, maar online beslist niet! Denk aan het scannen waar we eerder over spraken. Verdeel daarom je tekst in korte alinea’s en plaats er visuele of video content bij. Probeer een zo boeiend mogelijke beleving te maken.

 

4. Optimaliseer de afbeeldingen

Een zoekmachine heeft hulp nodig om de afbeeldingen te begrijpen. Dit doen we door de afbeelding een alt-omschrijving mee te geven.

Ook dit draagt bij aan ranking. Immers de zoekmachine is beter in staat het artikel te indexeren.

 

5. Gebruik interne en externe links in je SEO-teksten

De automatische crawlers gebruiken links om nieuwe pagina’s op het internet te vinden. Door het aflopen van links brengen ze verband aan tussen alle content. En vinden ze jouw pagina/website.

Links geven daardoor linkwaarde aan pagina’s en berichten. Een site met veel linkwaarde komt hoger in de zoekresultaten. Dit wordt verklaard door het feit dat artikelen en websites met veel links vanaf andere sites, veel relevantie bevat over een onderwerp. En wordt dus gezien als de bron.

Ook bij het plaatsen van de tekst kunnen we linken. Door naar relevante pagina’s of berichten op je eigen site te linken geef je SEO-waarde door. Zoekmachines waarderen dit. Ook kan het op een juiste manier aanbrengen van deeplinks autoriteit aan jouw tekst geven. Zie het als een vorm van bronvermelding.

Tot slot blijkt dat linken naar andere website’s en pagina’s kan leiden tot een hogere ranking. Het advies is dus subtiel relevante link(s) te plaatsen.

Lees tip

Naast een goede tekst moet je ook aandacht besteden aan de SEO-techniek. Lees hier meer over. > > klik hier

Stap 4. Last but not least: opvallen in de zoekresultaten

Je tekst is nu optimaal opgemaakt voor jouw website, wel moet gevonden worden door de diverse zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, Yandex, etc). Hoe je dat realiseert behandelen we onderstaand.

De zoekresultaten van Google bestaan uit ‘snippets’. Een snippet bestaat uit een URL (1), meta-titel (2) en meta-omschrijving (3) en soms aangevuld met reviews, afbeeldingen, telefoonnummer, etc.

De titel, URL en meta-omschrijving kun je zelf bepalen voor je SEO-tekst. Google neemt ze dan over in de snippet. Zie onderstaand een voorbeeld:

De snippet van een optimale-seo tekst

De SEO-titel: een belangrijk SEO-element

De meta-titel is een van de belangrijkste SEO-elementen. Google gebruikt de titel om te kijken waar de pagina precies over gaat. In je snippet zorg je dat jouw SEO-titel prominent in beeld komt. Verwerk je zoekwoorden in de meta-titel. Liefst vooraan, dan geeft Google er meer gewicht aan.

Schrijf een krachtige titel die uitnodigt om door te klikken. En gebruik maximaal 65 karakters voor je titel, anders breekt Google dit af.

Maak zoekmachinevriendelijke URL’s

Door een goed gestructureerde en kernachtige URL scoor je beter in Google. De URL bevat altijd je zoekwoord.

Een pakkende meta-omschrijving

De meta-omschrijving heeft gering effect op je ranking. Indirect kan je er wel hoger mee komen in de zoekresultaten. De meta-omschrijving wordt namelijk getoond in de snippet. Is hij goed en duidelijk geschreven, dan zullen mensen sneller doorklikken naar je site. En dat helpt (waarschijnlijk) weer om hoger te komen in Google! Hierover verschillen de SEO-experts van mening. Feit is dat een relevante tekst meer traffic geeft.

Zet je belangrijkste zoekwoorden erin: als iemand hierop zoekt, geeft Google ze vetgedrukt weer in je meta-omschrijving. Een meta-omschrijving bestaat uit maximaal 165 tekens. Als het langer is wordt het afgebroken.

 

Laat je niet ontmoedigen!

Schrijven kan een enorme uitdaging zijn. Het is makkelijk om dit voor je uit te schuiven en te wachten op inspiratie. Maar als je blijft uitstellen ga je nooit schrijven. En als je niet schrijft, zal je nooit hoog ranken.

Maar we moeten eerlijk blijven: ranken lukt niet altijd. Ook al volg je de stappen uit dit stappenplan. Er zijn zo ontzettend veel factoren die invloed hebben.

Door met name vooraf goed na te denken over je doel, doelgroep en gewenste acties sla je twee vliegen in één klap. Je bedient de lezer op zijn wenken met een verhaal dat aansluit op zijn behoefte en geeft zoekmachines volop aanknopingspunten voor het indexeren en duiden van de tekst.

Lukt het niet om te ranken? Pas je content aan, en publiceer een verbeterde variant. Bemachtig je daarnaast relevante links naar de pagina, dan zijn alle ingrediënten aanwezig voor een hoge positie bij de zoekresultaten en gratis bezoekers naar je website.

En kom je er zelf toch niet uit of heb je meer informatie nodig? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Download gratis:

whitepaper over content marketing.

 

‘Kom alles te weten over het opzetten van een goed contentplan’

Handboek content marketing

Onze whitepaper over content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.

Het bevat een uitgebreide handleiding om een goede strategie op te zetten en veel tips.

Leestips: