Wat is marketing automation?

Marketinguitingen kom je echt overal tegen. Wanneer je de e-mail opent, op het internet surft of op social media door je tijdlijn scrollt. Door een explosieve toename van boodschappen wordt het voor bedrijven en hun marketeers steeds moeilijker om op te vallen. Marketeers moeten van alles uit de hoge hoed trekken om succesvolle campagnes in te richten en uit te voeren terwijl de druk van hogerhand alsmaar groter wordt.

Het inzetten van marketingcampagnes wordt natuurlijk ook niet voor niets gedaan. Het moet ook iets opleveren. Om succes te boeken en efficiencyslagen te maken is marketing automation het antwoord. Zowel voor het MKB als eensmansorganisaties.

Maar wat is nou marketing automation en hoe gebruik je het?  In dit artikel bespreken we:

  • Hoe het werkt
  • Welke systemen zijn er
  • Het implementeren ervan
  • En de voordelen voor een onderneming

Marketing automation in het kort

Voordat we de diepte in gaan en uitleggen hoe je marketing automation kunt gebruiken, leggen we in het kort uit wat marketing automation is. Marketing automation is niets meer of minder dan de techniek waarmee je de marketingprocessen en campagnes over meerdere kanalen automatisch kunt beheren. Dat is feitelijk de basis waar het bij marketing automation om draait. Met niet alleen als doel om de campagnes veel eenvoudiger en efficiënter in te zetten, maar ook om meer op jouw doelgroep afgestemde campagnes uit te voeren.

Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken om de marketingprocessen en de campagnes automatisch te beheren. Een groot voordeel hiervan is dat je door het gebruiken van automatiseringssoftware meer tijd en ruimte overhoudt voor andere belangrijke zaken. Zoals het analyseren van de campagnes bijvoorbeeld. Handmatige taken, zoals berichten op social media posten en een nieuwsbrief versturen hoeft dan niet meer en de tijd die je bespaart kun je gebruiken om te controleren hoe effectief je lopende campagnes zijn. Met een nog groter voordeel dat je ook tijdens de campagnes kunt bijsturen door ze aan te passen of om je doelstelling bij te stellen.

Wat voor software is voorhanden

Er is een breed aanbod van software die je kan helpen. Van gratis tot betaald. Wij werken graag met:

  • Mailchimp, een zeer uitgebreid mailprogramma mety een interessant gratis instapmodel;
  • Hubspot, dit is eruit het meest uitgebreid om je CRM en automation op te zetten met een uitgebreid gratis instapmodel;
  • Mailer Lite, een Europese mailoplossing met een gratis instapmodel;
  • Active Campaign, een durdere oplossing maar combineert CRM en automation in een;
  • Sales Force, Voor écht professionele integratie.

Dit is zo maar een greep uit het uitgebreide aanbod.

Hibspot logo

Lees tip

Wil je meer weten over Hubspot of Mailchimp, plan dan gerust een gratis demo. > > klik hier

Hoe werkt het marketing automation?

Marketing automation werkt heel simpel; met de juiste tools kun je automatisch en zelfs gepersonaliseerde berichten naar jouw klanten versturen. Via e-mailcampagnes, social media posts en andere kanalen via het internet. De berichten worden samengesteld en verstuurd op basis van een aantal parameters die je moet instellen. Deze instructies worden doorgaans workflows genoemd en op basis van de ingegeven parameters kan het systeem berichten versturen of posten. Niet alleen algemene berichten, maar ook boodschappen die op de behoefte en de interesse van je klant zijn afgestemd.

De tools kunnen ook klanten beter en automatisch identificeren. Op basis van profielen en de interacties met de klant via het internet. Zo ontstaat er een goed beeld van wie de klant is, waar zijn of haar behoeftes en interesses liggen. Op basis van deze gegevens kunnen berichten en marketinguitingen gepersonaliseerd worden waardoor ze veel effectiever zijn. En de gepersonaliseerde berichten die je met de tools kunt versturen gaan veel verder dan je klant alleen met zijn of haar voornaam aan te spreken in de berichten. Ze zorgen voor een hogere conversie en voor klantenbinding. Twee factoren die een ontzettend belangrijke rol spelen in de mate waarin marketing campagnes succesvol zijn.

Inzicht in je aanpak rondom avg krijg je daar onsze uiterking van de quick scan die wij in een dergelijk boek presenteren.

GRATIS e-BOEK

Wil je meer weten over het digitaliseren van je marketing, dan is dit e-boek een aanrader. 

Meer tijd voor analyseren en optimaliseren

Afhankelijk van de automatiseringstool krijgen marketeers niet alleen veel meer de ruimte om de campagnes en interacties met klanten te analyseren maar ook om te optimaliseren wanneer dat nodig is. Zelfs wanneer een campagne nog loopt. Zo kun je niet alleen snel schakelen wanneer de resultaten tegenvallen en een positieve ROI gevaar loopt, maar je kunt ook veel sneller zien welke campagnes wel of juist niet werken. Met andere woorden, je zit veel korter op de bal en je kunt veel sneller zien hoe effectief de campagnes zijn. Het gebruik van marketing automation tools neemt ook veel minder tijd in beslag, want met de juiste tools maakt het niet meer uit of er 10, 50 of zelfs 100 verschillende campagnes lopen.

Dat is ook een ander groot voordeel van marketing automation, want alle data wordt feitelijk op één plek verzameld. Zo heb je snel toegang tot alle data van jouw klanten en inzichten die de marketing automation software op basis van het gedrag van klanten heeft verzameld. Je kunt werkelijk alles meten wat je maar wenst. Van de CTR tot aan de tijd waarop een klant op bepaalde pagina’s blijft en van de sales die een campagne heeft opgeleverd tot aan het resultaat van een geautomatiseerde A/B test. De tools helpen dus niet alleen bij het efficiënt inzetten van marketing campagnes en het automatisch versturen van berichten of het plaatsen van content, maar ze helpen ook om meer inzichten te krijgen en je klanten beter te kunnen identificeren.

Het kwantificeren van prospects en leads zijn ook zaken die je prima kunt doen met marketing automation software. Daarom heeft marketing automation niet alleen betrekking op de marketingafdeling, maar ook op de salesafdeling. De afdelingen marketing en sales werken in de basis al intensief samen om tot het beste resultaat te komen en met marketing automation tools wordt het alleen maar gemakkelijker om efficiënt potentiële klanten te identificeren en om bestaande klanten beter te bedienen.

Als laatste en zeker niet het minst belangrijke zijn de marketing automation tools ook geschikt om de ROI te meten. Je krijgt veel meer inzichten in hoe campagnes presteren en je kunt belangrijke beslissingen nemen om ze anders in te richten of te cancellen. Je hoeft niet meer tot het einde van een marketingcampagne te wachten om het resultaat te kunnen zien. Dat is in de hedendaagse marketing een groot voordeel. Zo kun je inspelen op de markt, meebewegen met de concurrentie of ze de loef afsteken en redelijk eenvoudig het succes van jouw marketingactiviteiten monitoren.

Lead nurturing toepassen 

Marketing automation software is niet alleen geschikt om leads, prospects en klanten te kwantificeren, maar het zijn ook uitstekende tools waarmee je lead nurturing kunt toepassen. Lead nurturing komt zowel voor in de B2B- als B2C-markt en is eigenlijk niets meer dan een techniek waarmee je leads en potentiële klanten kunt activeren. Dit kan bijvoorbeeld door het versturen van persoonlijke berichten wanneer iemand een product op de website heeft bekeken of een op maat gemaakte advertentie van het product krijgt te zien als diegene een andere website bezoekt. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een klant die zijn gegevens op de website heeft achtergelaten of een account heeft aangemaakt, maar nog geen contact heeft gelegd of niets heeft besteld.

Het grote verschil tussen de B2B- en B2C-markt is dat consumenten in de basis sneller een besluit nemen om zaken te doen of iets te bestellen. In de B2B-markt kan een verkoop soms dagen, weken of zelfs maanden duren. Des te belangrijker is het dat je bij deze klanten op de radar blijft en dat kun je dus uitstekend bewerkstelligen met marketing automation tools. De sleutel tot succes is het opstellen van een goed schema zodat je de communicatie naar leads en prospects op het juiste moment laat plaatsvinden. Zodra dit schema is opgesteld kun je dit heel eenvoudig implementeren in de marketing automation software door middel van een sjabloon of een specifieke template.

B2B Sales funnel

Lees tip

Lead nuturing vraagt om een goed inzicht in de contentbehoefte van de doelgroep. Hiervoor kun je het beste een persona uitwerken. > > Lees meer over de persona-uitwerking

Marketing automation kort samengevat

Kort samengevat is marketing automation een tool of een verzameling van tools waarmee je;

  • Online marketingcampagnes en verkoopprocessen kunt automatiseren,
  • Leads kunt genereren en nurturen,
  • De ROI kunt meten,
  • Doelgroepen kunt identificeren,
  • De juiste content kunt ontwerpen,
  • Marketingcampagnes kunt analyseren en optimaliseren.

Welke impact heeft het vooraf programmeren op de customer journey?

Maar wat is nu eigenlijk een customer journey? Heel simpel uitgelegd is het een verzameling van gepersonaliseerde ervaringen die een klant met je merk heeft. Concreet houdt dat in dat een klant alleen een nieuwsbrief met aanbiedingen krijgt die hij of zij interessant vindt. Of de klant krijgt op de homepage alleen de producten te zien die voor hem of haar relevant zijn.

Met marketing automation software kun je dynamische content op alle kanalen laten zien, alle berichten en communicatie tussen verschillende kanalen integreren, digitale advertenties op het juiste moment vertonen en op de website alleen relevante producten voor de klant laten zien. Het resultaat is dat je jouw klanten veel sneller bereikt en dat je een prospect of lead kunt omzetten naar een terugkerende klant. Met als uiteindelijk doel meer omzet en marge te genereren.

Het ontwerpen en implementeren van de automation

Je hebt inmiddels een goed beeld van wat marketing automation is, wat je ermee kunt doen en waarom het belangrijk is. Maar wat we nog niet hebben verteld is hoe je marketing automation kunt ontwerpen en kunt implementeren.

Laten we met het minder leuke nieuws beginnen; marketing automatiseren kost namelijk geld. Je moet namelijk investeren in software en tools die je nodig hebt om de marketingcampagnes, marketing- en verkoopprocessen te automatiseren. Werk dus ook met realistische cijfers om ervoor te zorgen dat de investering gerechtvaardigd is. Hier geldt feitelijk dat een positieve ROI het gemakkelijker maakt om de organisatie aan boord te krijgen. Maar dat is niet het enige, want je moet ook goed nadenken over de inrichting, zodat de tools ook dat doen wat jij wilt. Het vergt dus ook tijd.

Maar vele handen maken licht werk. Het is dus belangrijk dat je binnen de organisatie met verschillende afdelingen en stakeholders rond de tafel gaat zitten en marketing automation bespreekbaar maakt. Vraag om input en gebruik de informatie om een goede marketing automationstrategie te formuleren. Door het proces te visualiseren met diagrammen en spreadsheets kun je marketing automation gemotiveerder aan de organisatie overbrengen. Bovendien helpt het bij het inrichten van de workflows.

Wanneer de bal eenmaal rolt is het belangrijk om aan de slag te gaan met de contentbibliotheek. Een verzamelplek van uitingen en berichten die op ieder gewenst moment verstuurd of geplaatst kunnen worden. Zorg voor consistentie en interessante boodschappen die klanten aanspreken. Werk het liefste vanuit een huisstijlgids dat dicteert welke lettertypes, kleuren en andere visuele uitingen eruit horen te zien.

Belangrijk tips! Test de marketingcampagnes en schaaf bij waar dat nodig is, rol marketing automation gefaseerd uit en schaal op indien dit nodig is. Het is veel eenvoudiger en minder stressvol om volgens de lean methode te werken dan alle marketing- en verkoopprocessen in één keer te automatiseren.

De voordelen van marketing automation

Steeds meer bedrijven kiezen voor marketing automation en dan hebben we het niet alleen over de enterprises en de complexe organisaties met honderden tot wel duizenden medewerkers. Ook het MKB en zelfs eenmanszaken kunnen profiteren van marketing automation. Het is immers een marketingtechniek die ontworpen is om tijd te besparen en waarmee de conversie en omzet verhoogd worden. En dat ook nog eens op een relatief simpele manier.

Het belangrijkste voordeel is dat het simpel te gebruiken is. Met intuïtieve dashboards en interfaces die vrijwel iedereen begrijpt. Campagnes kun je efficiënter  inzetten, monitoren en optimaliseren. Marketing automation helpt ook tevens op het gebied van leads en prospects om deze veel beter en sneller te identificeren. Bovendien kun je leads ook veel gemakkelijker opvolgen zonder daar enorm veel tijd in te steken.

Het staat dus buiten kijf dat marketing automation een goede oplossing voor jouw bedrijf kan zijn. Neem gerust contact met ons op als je meer wil weten over marketing automation of hoe je dit het beste binnen jouw organisatie kunt implementeren. Onze specialisten staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en om je op weg te helpen.

Gratis whitepaper: digitale marketing

Gratis Eboek digitale marketing

 

Meer leads, meer sales en meer klantloyaliteit door een optimale digitale aanpak.

Een nuttig handboek voor directies die zoeken naar kansen. Er zijn veel mogelijkheden en trends om te profiteren van digitale marketing. Maar hoe zet je dit optimaal in? Dit handboek reikt een plan aan en staat boordevol tips en achtergronden. Een aanrader!