Persona is de ijkpersoon van jouw doelgroep

“Persona’s leveren een beter inzicht in je doelgroep met gratis een handleiding”

 

Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Hij of zij staat als het ware voor een hele doelgroep. Het is een verzonnen persoon. Die als het ware tot leven komt als een typische klant van je bedrijf. Met behulp van persona’s creëer je dus ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn.

 

Waarom zou je een persona moeten maken? 

Het beschrijven van je persona zorgt voor diepgaande kennis van je doelgroep. Je combineert de bestaande kennis die er binnen je bedrijf aanwezig is met nieuwe kennis die je met behulp van deskresearch genereert.

Wanneer je zorgt voor een goede en duidelijke beschrijvingen van je persona wordt het een stuk eenvoudiger om content te produceren. Of een sales-, service- of marketingaanpak te ontwerpen die naadloos aansluit bij de behoeften en wensen van je ideale klanten. Immers het werken met ijkpersonen leidt ertoe dat iedereen binnen het bedrijf zich, vanuit zijn/haar vakgebied, beter kan verplaatsen in de behoefte van de klant.

Bedenk wel dat het doel van een persona niet is om de perfecte beschrijving te maken, maar antwoord op de vraag te krijgen wat nodig is om de ijkpersoon te bewerken tijdens de customer journey.

 

De persona wordt gebaseerd op de ideale klant:

Een (buyer) persona is een gedetailleerd profiel van een ideale klant op basis van gedrag en doelen. Het beschrijven van een ijkpersoon dwingt je dan ook na te denken over bijvoorbeeld:

  • Welke klanten passen het beste bij jouw product?
  • Welke klanten leveren het meeste op?
  • Op welke klanten behaal je de meeste marge?
  • Bij welke klanten heb je de minste kosten in de nazorg?
  • Welke klanten kosten het minst om voor je te winnen?
  • Welke klanten vinden we het leukst om mee te werken?
  • En meestal is het een combinatie van deze factoren.

 

Buyer persona’s maken klinkt simpel, maar….

Het lijkt eenvoudig om een persona te maken, maar het tegendeel is waar. Vaak denken teamleden de doelgroep goed te kennen, maar dit is veelal niet het geval. Weet jij bijvoorbeeld waar je koper echt wakker van ligt? Hoe hij/zij koopt? En, welke informatie hij/zij wel of juist niet op prijs stelt? Een goed persona-onderzoek geeft gedegen antwoord op vragen als:

  • Hoe is hij of zij betrokken bij het aankoopproces
  • Leefstijl en persoonlijkheidskenmerken
  • Wensen behoeften
  • Koopmotieven
  • Angsten
  • en nog veel  meer.

In onze template om zelf en persona te maken gaan we hier uitgebreid op in. Deze kun je onderstaand downloaden.

 

Persona’s worden aantrekkelijk gepresenteerd.

Het is de kunst je onderzoeksresultaten op een aantrekkelijke manier tot leven te brengen. Het uitgangspunt is in één a4 de ijkpersoon te presenteren. Onderstaand een voorbeeld. Je kunt online veel voorbeelden vinden.

Widows and widowers platform

Bovenstaande persona hebben wij gemaakt voor het widows & Widowers platform

Tot slot

Je weet nu globaal wat een persona is. Wil je meer weten of er zelf een maken, dan hebben wij een handige stappenplan gemaakt. Deze is onderstaand gratis te downloaden.

In dit stappenplan gaan we uitgebreid in op onderzoeksvragen, beschrijven en voorbeelden van presentatie. Ook kunnen we je helpen een persona uit te werken. 

Voor CustomerScope maart 2019 door Anco van Geffen (bijgewerkt jan 2023 )

 

 

Geraadpleegde bronnen:

Wikipedia: Persona ontstaan

Hubspot: Make my persona

Zelf een persona maken?

Download onderstaand gratis een uitgebreid stappenplan. 

Leestips: