Selecteer een pagina

Hoe je de conversie van jouw website kan optimaliseren

“In dit artikel staan wij stil bij de mogelijkheden die je hebt voor conversie optimalisatie .”

 

In het artikel over de conversie verhogen hebben wij duidelijk omschreven wat conversie is en hoe je de conversiegraad kan meten. Het geeft in ieder geval meer inzichten in hoe vaak de bezoekers van jouw website of webshop informatie opvragen of een aankoop doen. In dit artikel staan wij stil bij het optimaliseren van de conversie. Hoe je dat doet en hoe CustomerScope jou kan helpen met conversie optimalisatie.

 

Altijd optimaliseren

Conversie optimalisatie is een doorlopend en tijdrovend proces. Zelfs als je een positieve ROI draait op je advertentiekosten en een mooie conversiegraad hebt. Natuurlijk is de noodzaak om te optimaliseren het hoogst bij websites met een matige tot slechte conversiegraad, maar ook voor goed draaiende websites en webshops is het cruciaal dat er tijd en aandacht wordt besteed aan conversie optimalisatie. Want de onderdelen die vandaag de kracht van jouw website zijn, kunnen morgen opeens een zwaktebod zijn. En daarnaast een negatief effect hebben op niet alleen je resultaten, maar ook op je indexatie in zoekmachines, zoals Google.

 

Welke zaken beïnvloeden bezoekers om wel of niet te converteren?

De hamvraag is natuurlijk waarom een bezoeker wel of niet converteert en dat is afhankelijk van meerdere factoren. Wij bespreken de belangrijkste onderdelen die invloed hebben op de conversiegraad en die belangrijk zijn in het proces van conversie optimalisatie.

Duidelijke navigatie

Een duidelijke navigatie is key voor de conversie van een website, want een potentiële klant wil immers binnen een paar klikken klaar zijn met het aanvragen van een offerte of het plaatsen van een bestelling. Wanneer de navigatie te onduidelijk is en te veel lagen bevat, is de kans groot dat de bezoeker vertrekt voordat er een conversie heeft plaatsgevonden.

Paginasnelheid

De snelheid waarin een webpagina geladen wordt, is cruciaal voor een goede conversie. Want als klanten te lang moeten wachten voordat de pagina is geladen, lonkt al het rode kruisje rechts bovenin het scherm en wordt de pagina al verlaten alvorens deze überhaupt geladen is. Dan praten we ook over een niet-converterende bezoeker. Daarnaast is een goede paginasnelheid ook van essentieel belang als je goed geïndexeerd wilt worden door Google. Dus door de paginasnelheid te optimaliseren sla je twee vliegen in één klap!

Duidelijke landingspagina

Iedere pagina op jouw website of in jouw webshop is een landingspagina. Simpeler uitgelegd; de ingang van jouw winkel! Behandel iedere pagina ook als zodanig en een goed opgebouwde landingspagina zorgt uiteindelijk voor een hogere conversiegraad. Dat houdt in dat je afleidende factoren op een landingspagina achterwege moet laten en dat er op een landingspagina slechts één specifiek doel aanwezig is. Wanneer je een bezoeker teveel opties geeft, slaat de twijfel toe. En dat wil je natuurlijk niet. Zo moeten de teksten op een landingspagina duidelijk zijn. Zodat de klant gelijk weet waar het over gaat. Maar ook de opmaak is belangrijk! Is de tekst wel goed leesbaar en is er voor een prettig leesbaar lettertype gekozen? Ook afleidende zaken, zoals een drukke sidebar of een footer kunnen een negatief effect hebben op hoe goed de pagina converteert en de pagina moet ook voorzien zijn van duidelijke CTA’s. Onderstaand een voorbeeld van onszelf.

voorbeeld van een CTA

Call to actions

Een Call to action (ook wel CTA genoemd) is een methode om klanten aan te zetten tot een actie op een webpagina. Dat kunnen bijvoorbeeld knoppen, afbeeldingen en inschrijfformulieren zijn. Goede en vooral duidelijke CTA’s zetten een klant aan om een actie uit te voeren. Door bijvoorbeeld een offerte aan te vragen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of om een bestelling te plaatsen. Het is letterlijk en vrij vertaald een oproep tot actie. Goede Call to actions vallen op en hebben effect als ze een goed design en een duidelijke tekst bevatten. Voordat je CTA’s inzet is het ook goed om te bepalen welke actie eraan gekoppeld is. Wil je dat een klant iets bestelt? Of zich juist inschrijft voor de nieuwsbrief of de pagina op Social Media volgt? Op deze doelen stem je de CTA af. Onderstaand een voorbeeld van AVG-Compleet.nl. Deze in de footer geplaatste aanzet om een scan te doen werkt bijzonder goed. Wetende dat slechts een klein deel van de bezoekers zo diep scrolt, is de conversie van deze bezoekers bijzonder groot.  Het trekt als het ware al je aandacht.

Duidelijke contactformulieren

Je hoort wel vaker; less is more! En dat is zeker het geval bij contact-/inschrijfformulieren. Het is een feit dat een formulier minder goed converteert als je om teveel informatie vraagt. Hoe minder informatie je vraagt des te meer contactmomenten er ontstaan. Bezoekers willen immers niet minuten lang bezig zijn met het invullen van persoonsgegevens en data.

Vaak is dan een formulier opstellen waarin slechts één of twee vragen zijn verwerkt veel effectiever. Terwijl je feitelijk hetzelfde doel ermee bereikt.

Wij hebben ontdekt dat  als je uitlegt wat je nog meer van plan bent te delen dit tot meer toestemming leidt om te mogen mailen.

 

Voorbeeld van een goed contactformulier

Aan de slag volgens de CRO methode

 

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en het is een methode die veelal door marketeers en marketing managers wordt gebruikt voor conversie optimalisatie van de website of webshop. En dus het aantal aanvragen of aankopen te verhogen. Op basis van vergaarde data en feedback kunnen er conversie optimalisaties worden doorgevoerd die de conversiegraad moeten verhogen. Deze methode wordt tevens toegepast door CustomerScope. CRO is dus meer dan alleen maar analyseren van data en tips geven. Het is het effectief uitrollen van een proces waarmee je continu de conversie van een website kan optimaliseren! Onderdelen die hiervan deel uit maken bespreken we onderstaand.

 

Data vergaren door middel van een concurrentieonderzoek

Een belangrijke tool binnen het optimaliseren van de conversie is het concurrentieonderzoek. Waarmee je data verzamelt van je belangrijkste concurrenten. Wat doen zij momenteel anders dan jij en hoe zien de websites eruit? Zie je op de websites elementen en/of content die ook jou zouden kunnen helpen om beter te converteren? Het is goed om dit inzichtelijk te maken en te vergelijken. Dan heb je een goed beeld bij wat wel en wat niet werkt.

 

Data verzamelen in Google Analytics

Google Analytics is voor iedere eigenaar van een webshop of website één van de belangrijkste tools om te analyseren hoe effectief jouw webpagina’s zijn. En de tool is nog gratis ook! In GA kan je zaken zien, zoals de best bezochte pagina’s, welke zoekwoorden het meeste zijn gebruikt om die pagina te bereiken en je leert meer over hoe lang bezoekers op een pagina blijven hangen of hoe snel klanten de pagina wegklikken. De gemiddelde leestijd geeft aan of een pagina wel duidelijk genoeg is. Want als bezoekers hier langer dan vijf minuten blijven, zijn ze zoekende. Dan weet je dat optimaliseren van de pagina een must is! Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers een pagina hebben bezocht en deze gelijk weer hebben verlaten zonder dat ze andere pagina’s op de website hebben bekeken. Afhankelijk van het doel kan een hoog bouncepercentage zowel voordelig als nadelig zijn.

Google analytics dashboard

Meten is weten door middel van A/B testing

Een A/B test is simpel uitgelegd een test waarmee er twee varianten van bijvoorbeeld een landingspagina online worden gezet. Een selectie van bezoekers krijgt versie één te zien en een andere groep krijgt versie twee te zien. Door de cijfers van deze twee versies te vergelijken weet je uiteindelijk welke versie het beste converteert. Je kan A/B testen uitvoeren op allerlei onderdelen. Van opmaak van de tekst tot aan de kleuren van de CTA buttons en van het inschrijfformulier van de nieuwsbrief tot aan de afbeeldingen die je op de landingspagina plaatst. Hoe meer kleinere A/B tests je uitvoert, des te relevanter de data wordt.

De tool Hotjar

Hotjar is een mooie en veelgebruikte tool die wordt gebruikt om het gedrag van een bezoeker te monitoren. Zo weet je hoe klanten over de website navigeren, welke onderdelen het meeste worden aangeklikt en wat de bezoekers van de website vinden. Zo kan je met Hotjar een heatmap zien waarmee in kleuren wordt aangegeven waar de cursor van de muis zich het vaakst tijdens een bezoeksessie heeft bevonden, welke buttons of links het meeste zijn aangeklikt en je kan bijvoorbeeld een aantal vragen laten invullen zodra de klant de webpagina wilt verlaten. Deze data wordt gecombineerd en geeft een goed beeld van het gedrag van de klant en waar eventueel de kansen liggen. CustomerScope maakt gretig gebruik van deze tool om het gedrag van bezoekers beter te begrijpen en om hierop te anticiperen tijdens het optimaliseren.

De visual grijs met blauw stippen laat zien waar men het meeste naar kijkt, De kleurenkaart laat zien hoe diep men scrolt. Hoe lichter, hoe meer mensen de pagina verlaten.

klikmap Hotjar
Hotjar Heatmap

Laat bezoekers niet teveel en te lang nadenken

 

Het is ontzettend belangrijk om de klant virtueel aan de hand te nemen tijdens zijn of haar bezoek aan jouw website en hem of haar niet teveel en te lang te laten nadenken over de acties die zij willen verrichten. Kortom, een website moet hapklaar en eenvoudig in gebruik zijn zodat je de bezoekende klant kan omzetten naar een kopende klant. Steve Krug heeft daar uitgebreid over geschreven in zijn boek ‘Don’t make me think’. En uiteraard helpen wij jou graag om het proces in te richten zodat je zo snel mogelijk kan starten met conversie optimalisatie. Neem dan ook vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Whitepaper: 'een optimale digitale strategie opzetten'

Via digitale middelen een optimale marketing en sales aanpak bereiken.

Klik hier

Leestips: