Selecteer een pagina

 

Hoe kun je de conversie verhogen?

“hoe zorg je ervoor dat de bezoekers ook daadwerkelijk jouw dienstverlening afnemen”

 

Waarom zou je moeten werken aan conversie verhogen? Je steekt veel energie en tijd in het optimaliseren van jouw website of webshop. Met als doel om meer klanten te bereiken en deze beter te faciliteren. En om meer leads en sales te genereren. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoekers ook daadwerkelijk jouw dienstverlening afnemen of een product bestellen in jouw webshop?

 

Meer bezoekers betekent niet automatisch meer omzet

Wij horen en lezen vaker dat ondernemers er trots op zijn dat zij meer bezoekers bereiken met hun websites en webshops. En dat is ook helemaal terecht! Toch is het een misvatting dat meer bezoekers automatisch meer omzet betekent. Natuurlijk zal je een stijging in je leads of sales zien, maar weet je ook hoeveel bezoekers zonder een aankoop of offerte aanvraag de website hebben verlaten?

 

Wat is conversie verhogen?

Wellicht heb je het al eens gehoord of gelezen, maar conversie verhogen en vooral het meten van de conversiegraad zijn belangrijke zaken binnen jouw online strategie. Simpel uitgelegd is de conversiegraad een verhouding tussen het aantal bezoekers op de website en het aantal offerte aanvragen of aankopen die uiteindelijk worden gedaan. Je zou kunnen zeggen dat hoe dichter deze cijfers bij elkaar liggen des te beter jouw conversie is.

 

Wat je kan meten

Conversie verhogen is voor iedereen belangrijk! Of je nu de eigenaar bent van een webshop of een freelancer bent die nieuwe klanten via zijn eigen website werft. Er zijn verschillende zaken die je kunt meten. Van het aantal verkopen tot aan het aantal informatievragen en van het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief tot aan hoeveel bezoekers een gratis e-book hebben gedownload. Welke conversie je meet is afhankelijk van wat jouw doelstellingen zijn.

 

Veelvoorkomende doelstellingen bij het verhogen van de conversie

Om beter te kunnen begrijpen hoe je de conversie meet, hebben wij een aantal cases op een rij gezet. Wellicht herken je jezelf hierin;

Hoeveel bezoekers doen een aankoop?

Webshops hebben een gemiddelde conversiegraad van tussen de 3% en 4%. Dat lijkt heel erg laag, maar het kan slechter! Het is goed om te meten hoeveel bezoekers je dagelijks of maandelijks ontvangt en hoeveel van deze bezoekers een aankoop doen. Met het optimaliseren van je website en het aanbod, kan je jouw conversie verhogen. Je zou dit overigens over de hele breedte van de webshop kunnen doen, maar je kan ook conversie berekenen en verhogen op specifieke producten.

Hoe vaak wordt er op een advertentie geklikt?

Een zeer belangrijk onderdeel binnen het meten van de conversiegraad is gelinkt aan jouw advertenties. Wellicht spendeer je maandelijks een hoop geld aan het adverteren via partijen, zoals Google, maar heb je eigenlijk geen idee van hoeveel bezoekers op de advertentie hebben geklikt. En nog belangrijker, hoeveel klanten die op de advertentie hebben geklikt hebben ook informatie aangevraagd of een aankoop gedaan. Zo kan je niet alleen meten of je campagne effectief is, maar of je investeringen ook iets opleveren. Dan praten we over een ROI (Return Of Investment). Met andere woorden; hoeveel euro’s verdien je met de investering van een bepaald bedrag. Uiteraard heb je een positieve ROI als de investeringen lager zijn dan de opbrengsten.

Hoeveel bezoekers vragen een offerte aan?

Veel bedrijven en freelancers bieden een dienst aan en dan zou je kunnen meten hoeveel bezoekers informatie of een offerte aanvragen. Heb je veel bezoekers, maar weinig contactmomenten met een potentiële klant? Dan is het zeker de moeite waard om tijd en energie te steken in het optimaliseren van jouw conversie.

Hoeveel bezoekers schrijven zich in voor de nieuwsbrief?

Er zijn duizenden organisaties die hun klanten bereiken met een nieuwsbrief en voor velen kan het een doelstelling zijn om meer abonnees op de nieuwsbrief te vergaren. Een inschrijving op de nieuwsbrief kan worden gezien als een klant die converteert. Maar je zou ook dieper kunnen gaan door de verstuurde nieuwsbrief te meten. Hoeveel ontvangers hebben het bericht geopend en hoeveel van deze bezoekers hebben ook daadwerkelijk op bijvoorbeeld een link naar een specifieke landingspagina geklikt? Dit wordt ook als het meten van de conversie gezien.

 

Een tijdrovend proces

Het meten van de conversiegraad is een tijdrovend proces. Daar winden wij geen doekjes om en daarom horen en zien wij vaker dat conversie toch een onderbelicht onderwerp binnen de online strategie van een organisatie is. Nog tijdrovender is het onderzoek naar hoe je jouw conversie kan optimaliseren, want welke zaken zorgen er uiteindelijk voor dat jouw website of webshop minder goed converteert? Is de reis die de klant op de website aflegt wel logisch en staan alle call to actions wel op de juiste plaats? Kunnen bezoekers makkelijk navigeren en is jouw website wel snel genoeg? Of zijn de teksten op jouw website simpelweg niet uitnodigend genoeg om bezoekers te enthousiasmeren? Daarnaast ben je er nog niet als alle pijnpunten zijn blootgelegd, want dan is er nog tijd, energie en vaak ook een investering nodig om alle optimalisaties uit te voeren.

 

Hoe helpen wij jou de conversie te verhogen?

CustomerScope helpt klanten om niet alleen de pijnpunten te identificeren, maar ook om de website te optimaliseren. Samen met een deskundig team van marketingspecialisten analyseren wij jouw website of webshop en wij maken inzichtelijk wat er moet gebeuren om klanten beter te laten converteren. Uiteraard afgestemd op welke doelstellingen je met de organisatie hebt. Hoe wij dat doen vertellen wij in onze blogpost over conversie optimalisatie. Uiteraard mag je ook direct contact met ons opnemen voor een vrijblijvend gesprek. Wij helpen jou graag met het optimaliseren van jouw conversie en om jouw omzet te verhogen.

 

Download gratis whitepaper inbound marketing

‘In 5 stappen een online aanpak die klanten aantrekt als een magneet’

Handboek inbound marketing

Onze whitepaper inbound marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.

Leestips: